Polèmica i contradiccions en l’impuls del tren tram entre Olot i Girona, un dels projectes de tramvia que la Generalitat té sobre la taula. El passat 26 de novembre el secretari de Mobilitat i Transports, Manel Nadal, va descartar tirar endavant el tramvia gironí. Ho va fer amb unes declaracions durant una trobada de la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV). "Pensem que, excepte en el cas del Camp de Tarragona que volem licitar a finals d’any o principis del 2025, en la resta hem de fer una pausa”, va afirmar el secretari, segons recull ElPeriódico.
La idea per al tren tram d’Olot-Girona, Costa Brava, el del Pirineu i el Bages, és que es despleguin línies d’autobusos d’alta prestació. Això significa aparcar el projecte del tramvia en aquestes zones, segons les paraules de Nadal, membre del govern socialista de Salvador Illa.
Per altra banda, però, només dos dies després de les declaracions de Nadal, el grup parlamentari del PSC va votar a favor d’una moció al Parlament a favor de l’impuls dels tren-tram. La moció la van presentar els Comuns i demanava al govern tirar endavant el projecte del tramvia d’Olot-Girona com a ramal del tren tram de la Costa Brava.
La moció en qüestió contemplava el següent: “Continuar impulsant els projectes de xarxa de trens-tramvia que complementi la xarxa actual ferroviària i que permeti millors connexions a tot el territori català en funció de les seves oportunitats i necessitats. En aquest sentit, continuar desenvolupant-les actuacions necessàries o fases previstes per impulsar i/o adaptar projectes com: Tramvia del Camp de Tarragona (TRAMCAMP): implantació d'un sistema tramviari al Camp de Tarragona; Tren tram Bages: estudi de viabilitat del tren tram del Bages fins al Berguedà; Costa Brava: tren tramvia aeroport de Girona-Girona-Flaçà-Costa Brava + un ramal Girona-Banyoles-Olot; la Seu d'Urgell Andorra; Tren-tramvia de les Terres de l'Ebre”
Demanen que el secretari de Mobilitat rectifiqui
A causa de les contradiccions i les declaracions de Manel Nadal, diverses plataformes ciutadanes promotores de la construcció dels diferents tren-tram han demanat públicament la rectificació “immediata” del secretari de Mobilitat. En un comunicat consideren que les seves paraules “són motiu de cessament fulminant”.
Les plataformes recorden que les declaracions de Nadal es donen en un moment en què encara no s’han publicat els estudis de viabilitat encarregats per l’anterior govern de Pere Aragonès, els quals acumulen retards. "L’anunci sobre la decisió de descartar aquestes infraestructures, sense els estudis acabats ni publicats per a l’escrutini de la ciutadania i que han costat prop de mig milió d’euros de l’erari públic, és un signe de manca de transparència i respecte per als procediments democràticament establerts”, afirmen en el comunicat.
Des del partit dels Comuns, la seva diputada gironina al Congrés, Júlia Boada, ha criticat les paraules del secretari de Mobilitat: “El senyor Nadal o és un desinformat o no considera que el que aprova el Parlament o s’acorda a la investidura és rellevant”. Boada també demana que hi hagi "un posicionament clar" de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, qui fa pocs mesos defensava enmig de la campanya electoral el projecte gironí del tren tram. La representant gironina dels Comuns també ha recordat que el pacte de govern a Catalunya amb el PSC inclou la promoció dels tramvia.