12
de març
de
2024, 19:30
Actualitzat:
13
de març,
9:41h
La comissió ciutadana promotora del tren tram entre Olot i Girona no està contenta amb els estudis de viabilitat que s'estan fent per veure si la construcció de la línia de tren entre les dues ciutats podria arribar a ser factible. Els documents es van començar a escriure a finals de 2022, estan arribant a la seva fase final i encara no són públics. L'objectiu era tenir sobre la taula estudis informatius de quatre noves línies de tren tram a Catalunya: la de la Costa Brava (amb un ramal entre Olot i Girona passant per Banyoles), el Bages, les Terres de l'Ebre i la connexió entre la Seu d'Urgell i Andorra.
Les diferents plataformes ciutadanes que han impulsat l'estudi de les quatre línies s'han reunit dues vegades amb la direcció general d'Infraestructures de la Generalitat i han pogut consultar els estudis. L'última trobada va ser el passat 28 de febrer i, segons expliquen en un comunicat conjunt, no en van treure bones notícies. Exposen un sentiment de decepció amb els estudis que està acabant el Departament de Territori. "Hem quedat molt decebuts dels resultats que el govern ens ha presentat fins ara. Són estudis encara amb tantes incerteses, sense proposar un itinerari recomanat per a cadascuna de les línies en procés de construcció. Els estudis naveguen entre moltes alternatives, amb estimacions de demanda a la baixa i massa inconcrecions i vaguetats", asseguren. I per a tot això, afirmen que "fa l'efecte que la direcció tècnica de la Generalitat no té gaire interès en què cap d'aquestes línies s'acabin construint".
També expliquen que els estudis de viabilitat contemplen que el tren tram passi pel centre de Sant Joan les Fonts, Castellfollit, Argelaguer, Sant Jaume i Besalú. La plataforma, però, demana descartar això i situar les estacions d'aquests municipis a 300 o 500 metres del nucli urbà perquè així el comboi pugui mantenir "velocitats altes".
Finalment, amb relació a la línia Olot-Girona, el comunicat sosté que hi ha "dubtes" en la manera com s'està fent l'estudi: "A la darrera reunió vam sentir l'expressió que segurament seria 'un projecte car i amb velocitats comercials lentes'. Aquest argument, junt amb un estudi pensat perquè el tren passi pel centre de tots els pobles, alenteix la velocitat comercial i transmet la sensació que potser existeixen possibles prejudicis sobre el projecte. Per tot plegat, tenim dubtes de què l'estudi s'estigui dissenyant d'una forma objectiva 'positiva'", afirmen.
El novembre de 2022 el Departament de Territori va encarregar a l'empresa UTE Bews-Ingerop l'estudi de la viabilitat de la línia que connectaria Olot Girona i la Costa Brava. Els terminis previstos eren d'un any de redacció per tenir un document que validés o no la viabilitat i, si fos el cas, fos el pas previ a la redacció d'un projecte constructiu, fet que demanen ara els promotors ciutadans. La línia Olot-Girona-CostaBrava és l'estudi més car dels quatre que es van encarregar, ja que també és el tram més llarg: d'un total de més de 140 quilòmetres.
Les diferents plataformes ciutadanes que han impulsat l'estudi de les quatre línies s'han reunit dues vegades amb la direcció general d'Infraestructures de la Generalitat i han pogut consultar els estudis. L'última trobada va ser el passat 28 de febrer i, segons expliquen en un comunicat conjunt, no en van treure bones notícies. Exposen un sentiment de decepció amb els estudis que està acabant el Departament de Territori. "Hem quedat molt decebuts dels resultats que el govern ens ha presentat fins ara. Són estudis encara amb tantes incerteses, sense proposar un itinerari recomanat per a cadascuna de les línies en procés de construcció. Els estudis naveguen entre moltes alternatives, amb estimacions de demanda a la baixa i massa inconcrecions i vaguetats", asseguren. I per a tot això, afirmen que "fa l'efecte que la direcció tècnica de la Generalitat no té gaire interès en què cap d'aquestes línies s'acabin construint".
No es resolen punts crítics
En el comunicat, es descriu les inconcrecions que s'han trobat en cada estudi. En el cas del d'Olot-Girona, creuen que la proposta "no és detallada" i s'ha fet sobre un mapa que no resol els punts geogràfics crítics. Un exemple d'això és a Castellfollit de la Roca, on asseguren que l'estudi de viabilitat fa passar el tren tram per la carretera vella, una via que té un pendent de 60 metres en un mateix quilòmetre i una corba de 180° per arribar fins al poble. "Es necessita un tren cremallera per superar aquesta secció", asseguren. I per això demanen utilitzar l'A-26.També expliquen que els estudis de viabilitat contemplen que el tren tram passi pel centre de Sant Joan les Fonts, Castellfollit, Argelaguer, Sant Jaume i Besalú. La plataforma, però, demana descartar això i situar les estacions d'aquests municipis a 300 o 500 metres del nucli urbà perquè així el comboi pugui mantenir "velocitats altes".
Estació d'Olot a l'hospital comarcal
Segons la comissió promotora del tren tram olotí, l'estudi de viabilitat contempla que la línia entri per Sant Joan les Fonts i l'estació d'Olot se situï a l'hospital comarcal. Un fet que creuen que s'hauria de corregir i demanen que la línia arribi pel pla de Begudà per connectar el polígon industrial i que el tren tram pugui arribar al centre de la ciutat per la carretera de les Tries i l'estació d'autobusos per recollir els passatgers de la zona urbana i connectar el tren amb la xarxa d'autobusos.Finalment, amb relació a la línia Olot-Girona, el comunicat sosté que hi ha "dubtes" en la manera com s'està fent l'estudi: "A la darrera reunió vam sentir l'expressió que segurament seria 'un projecte car i amb velocitats comercials lentes'. Aquest argument, junt amb un estudi pensat perquè el tren passi pel centre de tots els pobles, alenteix la velocitat comercial i transmet la sensació que potser existeixen possibles prejudicis sobre el projecte. Per tot plegat, tenim dubtes de què l'estudi s'estigui dissenyant d'una forma objectiva 'positiva'", afirmen.
El novembre de 2022 el Departament de Territori va encarregar a l'empresa UTE Bews-Ingerop l'estudi de la viabilitat de la línia que connectaria Olot Girona i la Costa Brava. Els terminis previstos eren d'un any de redacció per tenir un document que validés o no la viabilitat i, si fos el cas, fos el pas previ a la redacció d'un projecte constructiu, fet que demanen ara els promotors ciutadans. La línia Olot-Girona-CostaBrava és l'estudi més car dels quatre que es van encarregar, ja que també és el tram més llarg: d'un total de més de 140 quilòmetres.