Què diu el reglament municipal sobre com participar en el ple d'Olot?

La normativa estableix que cal una comunicació prèvia de mínim 24 h perquè entitats o veïns puguin intervenir al ple

Imatge dels micròfons de la sala de sessions plenàries de l'Ajuntament d'Olot
Imatge dels micròfons de la sala de sessions plenàries de l'Ajuntament d'Olot | Pau Masó
17 de maig del 2024
Actualitzat a les 11:22h

Aquest dijous, l'alcalde d'Olot ha anunciat per sorpresa i a mig ple municipal que aturava les intervencions veïnals als plens municipals tal com s'havien dut a terme fins ara. Des de fa anys, els veïns i entitats que volien participar o dir la seva en el ple, podien intervenir a l'inici de la sessió i no calia que demanessin permís. Això es feia per voluntat de l'alcalde, que és qui té la potestat de dirigir i controlar el ple municipal.

Aquest dijous, però, Pep Berga ha anunciat que això deixaria de ser així perquè l'equip de govern se sentia "intimidat" i perquè el ple havia arribat a una situació que "cal reconduir". L'alcalde ha explicat que a partir d'ara qui vulgui dir la seva a la sessió municipal i no sigui regidor, haurà de seguir el que s'estableix al Reglament Orgànic Municipal, un document creat el 2012 que regula les funcions i ordre dels procediments del consistori. Què diu, doncs, aquesta normativa local sobre com s'ha de participar al ple municipal?

Participar com a veí

En el capítol on s'estableix com ha de ser la participació ciutadana hi ha dues consideracions: si es participa com a ciutadà o com a entitat. En cas de participar a títol personal, es diu que es podrà assistir al Ple municipal, però caldrà que l'alcalde ho consideri "expressament i havent-ho sotmès prèviament a la Junta de Portaveus".

El ROM conté un punt específic per a les intervencions ciutadanes al ple municipal on s'especifica el següent en el cas que un ciutadà vulgui dir-hi la seva amb relació a un punt de l'ordre del dia: "Haurà de sol·licitar-ho a l'alcalde amb una anticipació mínima de vint-i-quatre hores abans de la data de celebració de la sessió corresponent. L'alcalde/essa, si ho considera convenient, ho sotmetrà a la Junta de Portaveus, i acordarà o denegarà l'autorització de la intervenció. Autoritzada la intervenció, podrà exposar el seu parer per un termini màxim de cinc minuts, abans de la lectura, debat i votació de la proposta inclosa en l'ordre del dia".

Per tant, qualsevol ciutadà que vulgui intervenir per dir la seva en un punt de l'ordre del dia del ple municipal, caldrà que ho comuniqui 24 hores abans de la celebració del ple a l'àrea d'alcaldia.

Però què passa si es vol intervenir en relació amb un tema que no està a l'ordre del dia? Aquí la situació es complica més. La intervenció haurà de ser a l'apartat de precs i preguntes que es fa al final de cada sessió i s'haurà de demanar amb més dies d'antelació: "Els ciutadans que ho desitgin hauran d'haver tramès a l'alcaldia amb una anticipació prèvia mínima de set dies abans de la celebració del Ple municipal els precs i preguntes que desitgin formular. L'alcalde/essa ho sotmetrà a la Junta de Portaveus, i, escoltada aquesta, acordarà o denegarà l'autorització de la intervenció", especifica el reglament.

La cadira de l'alcalde al ple municipal d'Olot
La cadira de l'alcalde al ple municipal d'Olot. Pau Masó

Participar com a entitat

En el cas de les entitats, la participació en els plens municipals és similar a la d'un ciutadà a títol personal. Per a qüestions relacionades amb punts de l'ordre del dia, caldrà comunicar-h 24 h abans: "Les entitats tenen dret a intervenir en els assumptes que es tractin en la sessió plenària amb l'única formalitat de comunicar-ho a l'Alcaldia amb vint-i-quatre hores d'antelació de la sessió. La Presidència de la corporació decidirà sobre la seva procedència", diu el ROM.

En el cas que una entitat vulgui intervenir al ple per una qüestió que no està a l'ordre del dia, caldrà que es comuniqui també amb una setmana d'antelació. El procediment, però, caldrà que sigui més formal: "La petició es formularà per escrit i haurà de ser presentada al Registre General de l'Ajuntament d'Olot una setmana abans com a mínim de la data del Ple municipal. L'Ajuntament demanarà prèviament el parer a l'associació corresponent. L'Alcaldia decidirà la seva procedència un cop escoltada la Junta de Portaveus", diu el reglament

En definitiva, a partir d'ara, qualsevol veí o entitat d'Olot que vulgui intervenir al ple municipal, caldrà que ho demani de manera formal a l'àrea d'alcaldia de l'Ajuntament, amb un mínim de 24 hores abans de la celebració del ple. D'aquesta manera, l'equip de govern vol recuperar "una manera de fer" que fins ara no havien contemplat i que havia portat a una sensació d'intimidació, segons ha explicat l'alcalde aquest dijous. D'aquesta manera Pep Berga considera que es preserva "allò que és el plenari".

Arxivat a