El Síndic, que va fer una aferrissada defensa del seu amic Jordi Sànchez, el president de l'ANC empresonat a Soto del Real –"una presó en condicions pèssimes", va dir– i del ressò internacional dels reports que ha fet la Sindicatura en relació amb el 1r d'Octubre i la transgressió de drets i llibertats fonamentals, també va justificar la necessitat de la tasca que fan els defensors de la ciutadania, "un compromís molt seriós que ha de garantir, amb independència, els drets de les persones i contribuir a resoldre els seus problemes" davant les administracions, les empreses i les grans corporacions.

Ribó va destacar la distribució de queixes per sexe, ja que al municipi d’Olot s’inverteixen les dades del conjunt de Catalunya. Foto: Martí Albesa.
"Molta gent –va afegir– desconeix que té dret a formular queixes al Síndic, que té dret a l'accés a la informació de tot el que és públic", per manera que qualsevol pot seguir a l'instant el que fa la Sindicatura des de la seva seu electrònica i saber en tot moment com estan els expedients que hi han arribat. Aquesta eina pretén ser un espai de transparència, tant per a les persones interessades com per a les administracions. Així, mitjançant l’autenticació corresponent, tant les persones interessades com l’Administració poden accedir a tota la documentació dels seus expedients.
Evolució de les queixes i actuacions d’ofici iniciades amb l’Ajuntament d’Olot
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||||||
N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | |
Polítiques socials | 5 | 38,5 | 7 | 43,8 | - | 0,0 | 2 | 100,0 | 2 | 28,6 |
Discriminacions | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Educació i recerca | 1 | 7,7 | 2 | 12,5 | - | 0,0 | - | 0,0 | 1 | 14,3 |
Infància i adolescència | 3 | 23,1 | 1 | 6,3 | - | 0,0 | 1 | 50,0 | 1 | 14,3 |
Salut | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Serveis socials | 1 | 7,7 | - | 0,0 | - | 0,0 | 1 | 50,0 | - | 0,0 |
Treball i pensions | - | 0,0 | 4 | 25,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Administració pública i tributs | 1 | 7,7 | 2 | 12,5 | 1 | 50,0 | - | 0,0 | 1 | 14,3 |
Administració pública i drets | 1 | 7,7 | 2 | 12,5 | 1 | 50,0 | - | 0,0 | 1 | 14,3 |
Tributs | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Polítiques territorials | 3 | 23,1 | 4 | 25,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | 4 | 57,1 |
Medi ambient | 1 | 7,7 | 2 | 12,5 | - | 0,0 | - | 0,0 | 3 | 42,9 |
Urbanisme i habitatge | 2 | 15,4 | 2 | 12,5 | - | 0,0 | - | 0,0 | 1 | 14,3 |
Consum | 4 | 30,8 | 2 | 12,5 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Seguretat ciutadana i justícia | - | 0,0 | 1 | 6,3 | 1 | 50,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Cultura i llengua | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Total | 13 | 100 | 16 | 100 | 2 | 100 | 2 | 100 | 7 | 100 |
El report Informe d'Olot 2017
L'antic secretari general del PSUC (1986-1997) va anar detallant les dades més destacades del report Informe d'Olot 2017, –anomenat de "supervisió singular"– en què va assenyalar que l’Ajuntament d’Olot ha estat afectat amb un total de 7 queixes durant l’any 2017, i manté una tendència similar des de la signatura del conveni. Aquestes queixes s’han centrat en l’àmbit de medi ambient i l'urbanisme (molèsties per sorolls, llicències d’activitats o compliment de la legalitat urbanística). En relació amb la població de municipis similars, s’observa una diferència inferior entre les queixes que reben altres ajuntaments i les d’Olot.
Comparació de queixes i actuacions d’ofici iniciades amb l’Ajuntament d’Olot amb les que han rebut ajuntaments amb poblacions similars
Població | Queixes | |
Barberà del Vallès* | 32.860 | 15 |
Tortosa | 33.445 | 7 |
Sant Joan Despí | 33.873 | 5 |
Olot | 34.194 | 7 |
Montcada i Reixac | 35.063 | 16 |
Vendrell, el | 36.568 | 17 |
Sant Adrià de Besòs* | 36.624 | 22 |
Mitjana | 34.661 | 12,7 |
Pel que fa als terminis de tramitació, la durada del procediment s’ha reduït significativament durant aquest any, tal com es mostra en l’apartat 3 de l’informe, i s’aproxima a les dades que ambdues institucions havien acordat en el conveni signat l’any 2012 (15 dies per tràmit i institució), fet que reverteix positivament en la percepció de l’Administració local per part de la ciutadania, atès que els seus problemes es resolen o es motiven en un termini prudencial de temps.
Pel que fa a l’estat de tramitació de les queixes amb l’Ajuntament d’Olot, durant 2017 s’han finalitzat 2 actuacions (28,6%). Del conjunt de queixes finalitzades, en el 100% dels casos en què s’ha detectat una irregularitat o bé s’ha solucionat abans que el Síndic formulés suggeriments o recomanacions, o bé s’ha acceptat la resolució un cop el Síndic s’hi ha pronunciat.
De fet, tal com es mostra en el títol III de l’Informe 2017, fruit d’aquest conveni, i davant les queixes de la ciutadania en matèria d’urbanisme, l’Ajuntament ha iniciat els tràmits per modificar el POUM de manera puntual davant l’afectació d’una casa i, en matèria d’ensenyament, ha facilitat tota la informació a una família per inscriure l’infant a una plaça d’escola bressol municipal.
L’anàlisi de les queixes i les consultes rebudes al Síndic de persones residents a Olot mostra un lleuger increment respecte de l’any anterior.
La majoria de les queixes i les consultes se centren en polítiques socials (36,2%), seguides d’administració pública i tributs (21,3%). D’altra banda, convé destacar que, per primer cop, una persona resident a Olot ha presentat una queixa al Síndic de Greuges de Catalunya per discriminació. Aquest darrer fet no indica necessàriament que per primer cop una persona hagi volgut queixar-se davant d’una situació de discriminació, sinó que cada cop més les persones se senten amb més capacitat per defensar els seus drets davant la igualtat de gènere i la igualtat en l’orientació i la identitat sexuals.
Queixes i consultes iniciades per matèries
Queixes | Consultes | Total | ||||
N | % | N | % | N | % | |
Polítiques socials | 8 | 34,8 | 9 | 37,5 | 17 | 36,2 |
Discriminació | 1 | 4,3 | - | 0,0 | 1 | 2,1 |
Educació i recerca | 2 | 8,7 | 3 | 12,5 | 5 | 10,6 |
Infància i adolescència | 1 | 4,3 | - | 0,0 | 1 | 2,1 |
Salut | - | 0,0 | 4 | 16,7 | 4 | 8,5 |
Serveis socials | 1 | 4,3 | 2 | 8,3 | 3 | 6,4 |
Treball i pensions | 3 | 13,0 | - | 0,0 | 3 | 6,4 |
Administració pública i tributs | 6 | 26,1 | 4 | 16,7 | 10 | 21,3 |
Administració pública i drets | 5 | 21,7 | 2 | 8,3 | 7 | 14,9 |
Tributs | 1 | 4,3 | 2 | 8,3 | 3 | 6,4 |
Polítiques territorials | 6 | 26,1 | 3 | 12,5 | 9 | 19,1 |
Medi ambient | 4 | 17,4 | 2 | 8,3 | 6 | 12,8 |
Urbanisme i habitatge | 2 | 8,7 | 1 | 4,2 | 3 | 6,4 |
Consum | 3 | 13,0 | 4 | 16,7 | 7 | 14,9 |
Seguretat ciutadana i justícia | - | 0,0 | 4 | 16,7 | 4 | 8,5 |
Cultura i llengua | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Altres | - | 0,0 | - | 0,0 | - | 0,0 |
Total | 23 | 100 | 24 | 100 | 47 | 100 |
La distribució de queixes per sexe s'inverteix a Olot
Pel que fa a la distribució de queixes per sexe, val a dir que al municipi d’Olot s’inverteixen les dades del conjunt de Catalunya, atès que a Catalunya és majoritària la presència de dones presenten queixes al Síndic, especialment en l’àmbit de polítiques socials, mentre que a Olot el 52,1% de les queixes han estat presentades per homes, i és majoritari el cas d’administració pública i tributs, en què el 70% de les queixes han estat presentades per homes.
Quant a les administracions afectades en les queixes presentades de persones residents a Olot, predominen les referides a l’Administració autonòmica (8 queixes). En segon lloc, hi ha les queixes relacionades amb l’administració local (5 queixes), 4 de les quals s’han tramitat amb l’Ajuntament d’Olot.
Pel que fa als desplaçaments al territori, el Síndic de Greuges ha rebut un total 15 visites en els desplaçaments a Olot del 20 d’abril i del 16 de novembre de 2017. Les persones ateses per l’equip del Síndic han presentat 9 queixes i 6 consultes. Els problemes plantejats han estat, entre d’altres, temes relacionats amb consum (aigua, electricitat), urbanisme, salut, etc. Totes les visites ateses eren de persones veïnes de la població.
Finalment, cal afegir que en aquest breu informe es poden consultar els resums de les resolucions del Síndic, en funció de si han estat complertes, acceptades o no acceptades per l’Ajuntament al llarg de 2017.