ERC Olot vol carrils bici provisionals com a estratègia de mobilitat després del confinament

La formació republicana presentarà aquesta proposta al pròxim ple municipal amb la voluntat d'iniciar un canvi per a uns hàbits de mobilitat més sostenibles i respectuosos amb el medi

Un exemple, al carrer Madrid, de la proposta d'ERC Olot de carrils bici sense obra.
Un exemple, al carrer Madrid, de la proposta d'ERC Olot de carrils bici sense obra. | @ERCOlot.
13 de maig de 2020, 08:38
Actualitzat: 20 de maig, 10:51h
ERC Olot demana la creació de carrils bici provisionals de baix cost –amb pintura groga per a la senyalització horitzontal i elements verticals mòbils– que estructurin una xarxa a través de la qual es pugui circular amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP), de forma segura i fluïda, tal com va fer saber ahir a la tarda en conferència de premsa telemàtica la portaveu del grup municipal republicà, Anna Barnadas, que va estar acompanyada durant la compareixença pel regidor Pep Quintana.

Aquesta mesura –que presentaran com a moció en el ple municipal de l'Ajuntament d'Olot del pròxim dijous 21 de maig– aniria acompanyada d’una estreta col·laboració amb la ciutadania, a la qual s’hauria d’informar de tot el procés de creació i amb la qual se n’avaluaria el resultat a finals de 2020.
 

Anna Barnadas durant la conferència de premsa telemàtica. Foto: Foto: Xavier Borràs.


D'entrada, el recorregut que proposen els republicans transcorre en bona part a prop del riu Fluvià i inclou vies com l'avinguda Catalunya, la ronda Fluvià o la ronda Paraires entre d'altres.

A la ciutat d’Olot, tot i tenir aprovat el Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) des de 2016, a banda d'algunes actuacions puntuals de petits enllaços entre carrils bicicleta, hi ha una gran mancança de xarxa ciclista efectiva. Una qüestió que ERC Olot ja reclamava al mandat anterior i que el grup municipal portava al programa electoral. A més,cal comptar que  l’Ajuntament d’Olot es va adherir a l’Estratègia catalana de la bicicleta de la Generalitat de Catalunya, de manera que, de fet, s’ha compromès a aplicar mesures per a incrementar l’ús de la bicicleta fins al 8% de quota modal l’any 2025.

Mobilitat sostenible i emergència climàtica

La proposta ve motivada, entre d’altres, pel fet que a Olot es conjuguen dos factors d’alarma en l’actual context: la contaminació atmosfèrica habitual en diferents trams urbans de la ciutat que actuen com a xarxes viàries principals i l’elevat índex de contagi de la COVID-19.  

Així, cal fer front a la greu emergència climàtica que estem vivint i també a la nova situació que ens deixa la pandèmia de la COVID-19. De fet, el procés de desconfinament progressiu que caldrà afrontar durant les properes setmanes i mesos pot suposar un augment important de la mobilitat a Olot, retornant als nivells de contaminació atmosfèrica que poden ser, fins i tot, superiors als del mes de febrer. La rebaixa d’ocupació del transport públic i la recomanació de no compartir cotxes particulars amb persones que no siguin de l’àmbit de convivència farà segur que els vehicles privats augmentin.

A la vegada, un estudi del RACE diu que un 25% de la gent que abans es desplaçava a peu per anar a la feina, farà servir el cotxe quan s’acabi el confinament. Aquest increment de trànsit agreujarà de forma alarmant la situació d’emergència climàtica que continua vigent malgrat el confinament.
 

Un dels carrils bici proposats per ERC Olot. Foto: @ERCOlot.


Per aquests motius, segons ERC Olot cal considerar la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP) com a mitjans de transport imprescindibles per a la sortida del confinament, com una opció amb baix risc de contagi de cara a recuperar una mobilitat que eviti la propagació i els rebrots de la Covid-19, i que "no ens aboqui encara més ràpid al col·lapse climàtic que tenim a tocar i a uns nivells inacceptables de contaminació de l’aire que agreujaran la situació de les persones amb malalties respiratòries, les quals són especialment vulnerables al coronavirus".

"Es tracta d’una situació complicada, però que alhora és una oportunitat d’or per a canviar els nostres hàbits de mobilitat", manifesta Barnadas, que creu que és un canvi possible i molt necessari per a enfocar tothom cap a un model de ciutat que giri entorn de la sostenibilitat i el benestar social i que deixi enrere lògiques de transport nocives per a tothom.

"No només hem de prendre mesures per la mobilitat que tindrem els dos propers mesos, sinó que hem de pensar estratègies per a la mobilitat del nostre futur, per a afrontar l’emergència climàtica. Prioritzar la bicicleta i els VMP com a mitjà de transport quotidià és clau per a preservar la salut de la ciutadania", conclou la regidora republicana.
 

Un altre dels carrils bici proposats. Foto: @ERCOlot.

 










 
Arxivat a