Els alcaldes guanyen la partida

En breu, es constituirà una comissió per regular el pas de motos i quads per camins forestals.

Publicat el 22 de setembre de 2009 a les 01:24


La Garrotxa és un dels indrets preferits per aquells que practiquen esports de motor al tractar-se d'una comarca amb molta muntanya. Aquestes activitats, però, generen tensions amb alguns propietaris, que sostenen que fan soroll i els camins queden malmesos. La normativa vigent contempla sancions per aquells motoristes que circulin per corriols, camps a través o camins privats, però la titularitat de les vies no sempre és tan clara. Des de fa anys, els ajuntaments reclamen que es consensuïn uns criteris a través d'una comissió comarcal, que finalment es constituirà en breu. L'any passat es van tramitar 58 expedients sancionadors de circulació motoritzada a la Garrotxa, la majoria motos i alguns quads.

Les marques que deixen les rodes d'aquests vehicles es poden veure a simple vista i una de les tasques dels agents rurals és controlar que les zones per on circulen siguin les autoritzades. 'Legalment han d'anar per camins públics, no poden anar ni per camp a través ni per corriols, lleres de rius secs o camins ramaders', explica Josep Vilar, el cap de l'Àrea Bàsica dels Agents Rurals de la Garrotxa. Quan no es respecten aquestes normes, el que fan és muntar dispositius de control i comprovar que els conductors dels vehicles porten tota la documentació en regla.

Des de fa quatre anys, que s'ha incrementat la pressió a aquest col·lectiu i segons Vilar, són ja molt pocs els conductors que infringeixen les normes. 'Ens hem trobat moltes sorpreses durant aquests anys; al principi, molts motoristes no tenien assegurança, matrícula ni permís de circulació però amb els controls les coses estan canviant'. Controlar aquest territori, però, no és feina fàcil. 'No tenim molts motoristes, però tenen molta zona per moure's i això dificulta més els controls'.

Durant l'any 2008, es van tramitar 58 expedients sancionadors de circulació motoritzada a la Garrotxa, la majoria motos i alguns quads, que anaven des de multes de 300 a 500 euros fins a quatre immobilitzacions de motos. D'aquest total, 19 eren expedients per estar en Parcs Naturals. En el que portem d'any ja se n'han fet 31 d'expedients, dels quals 27 han estat multes de 450 euros per circular també en Parcs Naturals.

La falta d'una normativa clara
Els ajuntaments de la Garrotxa es queixen que la normativa actual no és prou clara i des de fa anys que demanen que s'estableixin uns criteris de comú acord. L'alcalde de Montagut i Oix, Narcís Ribas, considera que hi ha certs buits legals en la normativa que fan que només es puguin actuar quan les infraccions són flagrants. Però quan es tracta per exemple d'establir què és considera camí públic i què és privat la cosa es complica. Un altre dels problemes que tenen és que alguns municipis són limítrofs amb d'altres i per tant no tindria sentit que es limités l'ús d'un tram de camí si llavors els altres municipis per on continua no ho fessin.

És per això que el que reclamen municipis com Montagut, Sant Aniol de Finestres i Argelaguer és que es constitueixi la comissió consultiva comarcal d'accés motoritzat al medi natural per consensuar una nova normativa que s'ajusti a la Garrotxa. Aquesta comissió només pot convocar-se des del Departament de Medi Ambient però els alcaldes es queixen que passen els anys i de moment la cosa continua encallada. Precisament, al consell d'alcaldes celebrat ahir dijous es va parlar de la constitució d'aquesta comissió, que estarà formada per un total de 19 membres, amb representació de la Generalitat –a través del Medi Ambient i Agricultura-, 6 alcaldes (Montagut i Oix, Vall d'en Bas, Sant Aniol de Finestres, Tortellà, les Planas i Santa Pau), el Consorci de l'Alta Garrotxa, el Consell Comarcal, Unió de Pagesos i Joves Agricultors i Ramaders, entre d'altres. La primera reunió està prevista per aquest octubre.

Els alcaldes han rebut amb satisfacció aquest anunci. 'Ja era hora que es desbloquegés', apuntava l'alcalde de Sant Aniol, Francesc Oliveras. L'alcalde de Montagut i Oix també ho valora de forma positiva tot dient que 'és un punt de partida' i que ara caldrà treballar a fons. Els ajuntaments són conscients que aquest col·lectiu ha de poder moure's per aquesta zona perquè, entre altres coses, generen beneficis econòmics però que cal restringir el seu accés per preservar el medi natural i evitar conflictes amb els propietaris.

L'Alice és la propietària d'una finca a Oix que des de fa uns anys té problemes amb una pista forestal que passa a tocar de casa seva. Ella sosté que és una pista privada amb dret al pas restringit i es queixa que s'ha convertit en lloc de pas per a molts motoristes i boletaires, fins al punt que poden arribar a passar quaranta vehicles un cap de setmana. 'És molt difícil que la gent entengui que la muntanya pot ser propietat privada', explica, i de fet sempre que han intentat barrar el pas amb cadenes han acabat destrossades. 'No volem posar asfalt i cada vegada que passen la pista està desfeta i a qui li toca refer-la és a nosaltres, fins que tornen a destrossar-la'.



Moure's amb quad sense problemes

Una empresa d'Hostalets d'en Bas ha trobat la fórmula per poder organitzar excursions amb quads sense problemes amb els propietaris. Des de fa vuit anys, organitzen rutes de com a màxim quatre hores per la zona de la Vall d'en Bas. 'Els propietaris dels terrenys en tenen constància i fins i tot estan contents perquè mantenim els camins nets i en condicions', explica el propietari de Quads d'en Bas, Jordi Picola. En el seu cas, han optat per limitar les rutes en pistes públiques asfaltades i camins forestals privats, amb prèvia autorització del propietari. 'Ells estan contents i nosaltres també'.

Picola considera un 'pas important' el fet que es treballi amb una nova normativa perquè tothom pugui tenir un lloc a la muntanya amb moderació. I assegura que el problema no són els motoristes, sinó la llei actual que 'està mal feta'.