​La via ciclista que connectarà Olot i la Fageda es construirà l'any que ve

La meitat del traçat transcorrerà pel camí del Triai i l'altra meitat en paral·lel a la carretera principal

Publicat el 09 de novembre de 2022 a les 19:00
Actualitzat el 10 de novembre de 2022 a les 13:59
Ja hi ha projecte, data i finançament per impulsar la que és la peça que faltava en la gestió de la mobilitat de l'entorn a la zona central del parc natural de la Zona Volcànica. El Departament de Territori i l'Ajuntament d'Olot han firmat un conveni per desenvolupar la via ciclista que connectarà Olot amb l'aparcament de Can Serra, porta d'entrada a la Fageda d'en Jordà. Fins ara només hi havia el tram sud (Can Blanc – Santa Pau) i la nova obra permetrà anar a peu o en bicicleta des d'Olot fins a Santa Pau, passant per la Fageda d'en Jordà.

L'obra està prevista que s'executi durant el 2023, tal com ha anunciat el director dels serveis territorials de Girona del Departament Territori, Pere Saló: "És una obra rellevant per a la descarbonització de la mobilitat del país i per completar la xarxa de mobilitat sostenible de l'eix pirinenc. Per això, l'esforç serà considerable i es farà tot el que calgui". Pel que fa al procés d'expropiacions, Saló afirma que està "gairebé tancat". Tot plegat permetria que aquest novembre es licités l'obra i s'allargaria tot el 2023. Estaria finançada íntegrament per Territori, costaria 1,4 milions d'euros i les obres s'allargarien vuit mesos. 

El traçat de la nova via ciclista tindrà poc més de dos quilòmetres de llargada, uns tres mestres d'amplada i un pendent mitjana del 5% amb pics del 12%. Estarà dividida en dues parts diferenciades: una que passarà per camins apartats de la carretera i una altra que anirà arran de la GI-524 que connecta Olot i Santa Pau. Començarà al Parc Espunya i seguirà el camí del Triai, per la pujada del gegant, fins a l'Escola Joan XXIII. Allà, passada l'església de les Fonts, agafarà el camí de Mas les Gleies i connectarà amb la carretera principal a l'alçada del trencant de Batet. A partir d'aquest punt, la via ciclista anirà arran de carretera fins al barri de Can Blanc, on es connectarà amb el traçat actual fins a Santa Pau i que l'any passat va registrar 80.000 viatges a peu i 15.000 amb bicicleta.
 

La nova via ciclista tindrà un tram arran de la carretera Foto: Pau Masó


El nou carril bici passarà per la zona dels restaurants dels Ossos i S'Olivera, on la carretera està molt a prop dels accessos a aquests establiments. El projecte pretén desplaçar lleugerament la GI-524 cap a la piscina de Ca la Guapa i generar uns quatre metres d'espai perquè la via ciclista se situï entre la carretera i l'entrada dels restaurants, millorant també la seguretat dels clients dels establiments.

[h3]Objectiu: menys vehicles a Can Serra[/h3]
L'objectiu de l'obra és, principalment, oferir una alternativa a l'accés amb vehicle privat a l'aparcament de Can Serra a la Fageda d'en Jordà. La nova via permetrà deixar el cotxe a Olot i arribar de manera segura a peu o amb bicicleta a la Fageda. "Aquesta és la idea. 2,3 quilòmetres a peu és una distància petita que et permet arribar a tocar de la Fageda i està a l'abast de tothom. Això ens permetria treure molta gent que va per la carretera", ha afirmat l'alcalde de la capital garrotxina, Pep Berga, qui també ha explicat que s'està estudiant la creació d'aparcaments on els visitants podrien deixar el cotxe.

[h3]Quatre ramals ciclistes amb sortida a Olot[/h3]
El de Santa Pau serà l'enèsim ramal ciclista que connecta Olot amb una altra població, però no serà l'últim. En un futur s'espera tenir quatre connexions ciclistes que surtin de la ciutat. A la ja existent de la via verda del Carrilet a la Vall d'en Bas, s'hi afegiria la de Santa Pau, la via verda de Bianya que connectarà amb Sant Joan les Abadesses i la ruta del Fluvià que enllaçarà amb Serinyà. Aquestes dues últimes encara estan en una fase de projecte, tot i que la de Bianya ja s'han licitat les obres i s'espera que aviat es puguin començar els treballs.