L'acord per la variant de les Preses, més aprop

Publicat el 24 de desembre de 2008 a les 15:50
 
La variant de les Preses forma part de l'eix Vic - Olot (C-37) pel túnel de Bracons, i és l'únic tram de la banda de la Garrotxa que queda per definir. Tot i que a l'abril del 2007 la Generalitat ja es va decantar per fer passar la carretera per la plana, la ferma oposició del municipi de la Vall d'en Bas va fer que el projecte tornés enrere i s'estudiessin de nou les diferents opcions.
 
I és que, mentre les Preses defensa que la carretera hauria de passar subterrània per la plana, la Vall d'en Bas aposta perquè la traça s'estengui per sota la serra de Marboleny mitjançant un túnel. Durant aquests darrers mesos, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i els dos ajuntaments han treballat colze a colze per redefinir els possibles traçats, que ja es van donar a conèixer en una primera sortida a informació pública.

De les diverses trobades, a més de traces sobre plànol, també n'ha sortit un acord. Els dos ajuntaments s'han compromès a acceptar el traçat de la variant que esculli la Generalitat. Segons ha ressaltat el conseller del DPTOP, Joaquim Nadal, els alcaldes veuen 'que les opcions estan prou analitzades per acceptar la que triï el Govern, perquè en totes i cadascuna s'hi ha entrat a fons'.

Tot i això, encara caldrà esperar uns mesos fins que no se sàpiga quina és l'opció escollida pel DPTOP. I és que la Generalitat donarà a conèixer la seva preferència coincidint amb la nova sortida a informació pública dels traçats. El conseller ja ha avançat que aquest tràmit es farà 'abans no s'obri el túnel de Bracons', és a dir, dins el primer trimestre del 2009.

Dos traçats i una subopció
De moment, sobre la taula hi ha dos possibles traçats, un dels quals inclou una subopció. El primer traçat fa passar la carretera soterrada per sota la plana agrícola de la Vall d'en Bas. El segon s'estén per sota la zona del polígon industrial de les Preses i la serra de Marboleny mitjançant un túnel. En aquest cas, el traçat inclou una subopció, que acosta més la traça de la carretera al Parc Natural. Tot i això, aquesta difícilment es contemplarà, perquè afecta la cubeta del volcà.

Segons ha ressaltat el conseller, totes les possibles variants es plantegen desdoblades i fan passar la carretera soterrada en un tram d'uns dos quilòmetres. Joaquim Nadal també ha avançat que, a l'hora d'escollir, el cost econòmic no serà determinant. Fer passar la carretera per la plana té un cost aproximat de 130 milions d'euros, mentre que si s'escull l'opció de la muntanya, el preu ascendeix als 190 milions.

La plana, model a seguir
L'alcalde de la Vall d'en Bas, Miquel Calm, ha destacat que totes tres alternatives són 'potents, treballades i respectuoses amb el territori'. Tot i que encara quedin setmanes per conèixer l'opció escollida per la Generalitat, Miquel Calm ha mig donat per fet que la carretera passarà per la plana i, per tant, pel seu terme municipal. 'Aquesta alternativa s'ha treballat molt bé, i s'ha descartat que hi hagi problemes i afectacions amb l'aigua i l'aqüífer', ha ressaltat.

Per això, Calm ja ha parlat que 'si la conselleria escull l'opció de la plana, aquest serà un model a seguir perquè permet mantenir el conreu'. Per la seva banda, l'alcaldessa de les Preses ha avançat que, sigui quina sigui l'opció escollida, aquesta serà 'una bona solució per al territori'.

Alternatives a Bracons
El conseller Nadal també ha destacat que, un cop s'obri el túnel de Bracons, la Generalitat prendrà mesures per 'evitar que el túnel es converteixi en una drecera cap a l'eix transversal des de la carretera de Figueres'. De fet, el mateix conseller ja va avançar que fins que no s'obrissin les variants de les Preses i d'Olot, no es permetria el pas de camions de gran tonatge per aquest nou eix viari.

'Els camions amb origen i destí a la Garrotxa sí que han de poder passar, i per això s'estan estudiant solucions; però no seria lògic que un transport de caràcter internacional passés per allà', ha ressaltat el conseller.
 
Veure galeria de fotos de les Obres de Bracons