El tercer rail de Girona a Figueres serà per passatgers i mercaderies

ho ha comunicat aquest dilluns l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, després que la setmana passada el director d'Infraestructures de l'ens, Rafael Rodríguez, supedités l'arribada dels primers combois del TGV a la finalització de les obres dels túnels urbans de Girona, prevista per a l'any 2012.

Publicat el 28 de juliol de 2009 a les 06:06

El tercer rail ferroviari que el Ministeri de Foment està construint entre Girona i Figueres permetrà tant el pas de trens de passatgers com de mercaderies. Així ho ha comunicat aquest dilluns l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, després que la setmana passada el director d'Infraestructures de l'ens, Rafael Rodríguez, supedités l'arribada dels primers combois del TGV a la finalització de les obres dels túnels urbans de Girona, prevista per a l'any 2012. Tot i reiterar que el tercer rail s'acabarà el 2010, Adif no ha precisat però si d'entrada els combois de passatgers conviuran amb els de mercaderies que hi circulin.

El tercer rail ferroviari entre Girona i Figueres ha de permetre començar a rendibilitzar el tram transfronterer de l'alta velocitat, construït per la concessionària TP Ferro, i que s'estén entre Llers (Alt Empordà) i Perpinyà. La infraestructura es va entregar el passat febrer però de moment no hi poden circular-hi trens, i l'estat espanyol s'enfronta a pagar compensacions milionàries a la concessionària.

Com que tota la via del TGV entre Barcelona i la frontera francesa –que inclou els túnels urbans de Girona- no es preveu acabar fins al 2012, el Ministeri de Foment va decidir construir un tercer carril entre Riudellots de la Selva i Figueres. Les obres, que s'estan executant en aquests moments, es preveuen acabar a finals del 2010.

El tercer carril adapta l'ample de via ibèric al convencional i permetrà cobrir el trajecte entre Barcelona i la frontera un any i mig abans que s'acabin les obres del TGV. La setmana passada, però, durant una visita d'obres, el director d'Infraestructures d'Adif va anunciar que el tercer carril s'havia concebut per al pas de mercaderies, i va descartar que hi passessin els combois de passatgers.

Tot i això, en un comunicat fet públic aquest dilluns, Adif ha volgut precisar que, 'com estava previst', el tercer rail estarà 'capacitat' perquè hi circulin els dos tipus de trens. L'Administrador, però, no ha precisat si aquesta polivalència ja es farà efectiva a finals del 2010.

El comunicat d'Adif també ressalta que, amb la construcció del rail entre Girona i Figueres, 'el túnel internacional Figueres-Perpinyà entrarà en servei l'any 2010'.