El sindicat dels Mossos d'Esquadra SME-CCOO ha criticat que tres de cada deu agents de Trànsit no poden fer serveis en moto perquè no tenen casc. 'Ens trobem amb la paradoxa que hi ha agents de les dues darreres promocions a qui encara no se'ls ha entregat', critica el delegat del sindicat a Girona, Toni Castejón. A més, el sindicat afegeix que la majoria d'agents que disposen de casc, o bé el porten deteriorat o bé sense homologar arran d'una modificació feta per introduir un dispositiu de comunicació bluetooth. El Departament d'Interior, per la seva banda, ha anunciat que està al corrent de la situació i que a principis de novembre farà una reposició de cascs.
A tot Catalunya, hi ha uns 1.500 agents dels Mossos d'Esquadra destinats a fer tasques de trànsit. D'aquests, només un petit percentatge –que el sindicat situa al voltant del 4%- pertanyen a les tres primeres promocions i, com que es van especialitzar en la realització d'atestats, no cal que tinguin el carnet per fer serveis en moto.
La resta d'efectius, però, estan capacitats per fer tasques policials a dalt d'una moto (com controls, acompanyaments o supervisió de proves esportives). El problema, segons denuncia SME-CCOO, és que no tots disposen de casc, perquè encara Interior no els hi ha entregat. 'Ens trobem amb què un 30% dels efectius de Trànsit no tenen casc, la gran majoria agents que pertanyen a les dues darreres promocions de l'Escola de Policia', concreta Castejón.
A més, el sindicat també denuncia que, dels policies que disposen de casc, no tots el tenen en bones condicions. 'Calculem que un 20% dels agents el tenen en bon estat, però la resta o bé el tenen deteriorat, perquè se'ls ha trencat alguna part com la visera, o bé el porten sense homologar', critica el delegat sindical.
Precisament, en aquest darrer punt és on el sindicat fa més èmfasi en la seva crítica. 'Hi ha una remesa de cascs, de la marca BMW, que es van retocar per introduir un sistema bluetooth; per fer-ho, es van treure unes fibres del casc, i aleshores el mateix fabricant va alertar que la seguretat del producte ja no estava garantida', indica Toni Castejón.
Sense garanties
Tot i això, però, SME-CCOO critica que els agents de Trànsit encara continuen portant aquests cascs retocats. 'Estem parlant de la seva seguretat personal, perquè tot i que aparentment el retoc no es vegi, la mateixa fàbrica et diu que en cas de caiguda la teva vida corre perill', alerta el delegat sindical. I hi afegeix: 'Estem parlant d'agents que es dediquen a posar multes, però que per altra banda no tenen condicions per portar a terme la seva feina'.
Per denunciar aquesta situació, el sindicat va dirigir una carta al Departament d'Interior reclamant-li una reposició dels cascs. Fonts del Departament han explicat a l'ACN que s'està al corrent de la situació, i que 'de manera imminent' es lliurarà als mossos una nova remesa de cascs. Interior preveu començar a lliurar-los a principis del mes de novembre.
Jaquetes i proteccions
El sindicat SME-CCOO també critica que la mancança de cascs no és l'única que pateixen els agents de Trànsit. 'Falta material com botes, pantalons o jaquetes de protecció d'estiu', alerta el delegat sindical. SME-CCOO explica que si durant els mesos de calor algun agent sense jaqueta pateix alguna caiguda, no tindrà cap mena de protecció.
En aquest sentit, el sindicat es pregunta si caldrà que passi 'alguna desgràcia' perquè el Departament actuï. Com a exemple, posa el cas d'un agent de trànsit de Vilafranca del Penedès, que ara fa uns anys va patir un accident i es va quedar paraplègic per no portar la tortuga de protecció.
El sindicat SME-CCOO reclama que el material necessari també el lliuri el Servei Català de Trànsit, prenent com a referència l'exemple de la Guàrdia Civil. 'En aquest cas, és la DGT la qui els hi subministra el material, perquè la recaptació de les multes va a parar aquí; per això, des del sindicat també estem fent gestions perquè sigui el SCT qui també es faci càrrec d'aquestes despeses', conclou Toni Castejón.