La Generalitat i la Diputació de Girona invertiran en els propers cinc anys 31 milions d'euros (MEUR) per millorar 175 quilòmetres de carreteres de la xarxa viària de les comarques gironines. Aquest pla de millora forma part d'un acord entre les dues administracions, mitjançant el qual una i altra es traspassen la titularitat de diverses carreteres. El secretari per a la Mobilitat del DPTOP, Manel Nadal, ha ressaltat que el conveni 'dóna cohesió a la xarxa viària' del territori. Entre les inversions que es faran hi ha la construcció de dos ponts: un entre Peralada i Vilanova de la Muga (Alt Empordà), i un altre entre Blanes (Selva) i Malgrat de Mar.
L'acord que han signat la Diputació de Girona i la Generalitat neix arran de la nova Llei de Carreteres, aprovada el mes de juliol passat. El text explicita que la titularitat de les carreteres locals ha de correspondre a la Diputació de Girona, i la de les comarcals és competència de la Generalitat.
A les comarques gironines, fins ara hi havia 340 quilòmetres de la xarxa local i comarcal que havien de canviar de titularitat. L'acord al qual han arribat les dues administracions comença a posar ordre a aquesta situació, i traspassa la titularitat de 175 quilòmetres.
Segons estableix el conveni, que el Consell de Govern i el ple de la Diputació ja han ratificat, a partir d'ara la Generalitat passa a gestionar 50 quilòmetres d'onze carreteres comarcals que fins ara pertanyien a la Diputació. I de retruc, la Diputació rep 125 quilòmetres de setze carreteres locals que gestionava la Generalitat.
El conveni que han rubricat les dues administracions té una durada de cinc anys. Transcorregut aquest temps, el Govern i la Diputació de Girona concretaran de quina manera es transferiran els 166 quilòmetres restants. Tots ells pertanyen a la xarxa local i els gestiona la Generalitat.
Clarificar competències
El secretari per a la Mobilitat del PTOP, Manel Nadal, ha ressaltat aquesta tarda a Girona que l'acord institucional permet 'clarificar les competències de les dues administracions'. Manel Nadal també ha remarcat que aquest és el primer conveni que se signa a tot Catalunya. Properament, es preveu fer el mateix amb les diputacions de Tarragona, Lleida i Barcelona.
Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Enric Vilert, ha ressaltat que el conveni s'emmarca dins la 'vocació de servei que té la Diputació envers els municipis'. El president ha indicat que la millora de les comunicacions viàries 'és un dels apartats importants del pressupost' de la corporació.
L'acord que s'ha aprovat aquest dimarts també preveu que, durant aquests cinc anys, la Diputació i la Generalitat inverteixin un total de 31,01 MEUR per millorar aquests quilòmetres de la xarxa viària. D'aquests, 4 MEUR es destinaran a condicionar la GIP-6042 entre Peralada i Vilanova de la Muga, on es farà un nou pont.
A més, també s'invertiran 4,7 MEUR per fer un nou pont sobre la Tordera entre els termes municipals de Blanes (Selva) i Malgrat de Mar. També durant aquest període es redactaran i es tramitaran els estudis per fer una variant a Sant Pere Pescador (Alt Empordà).
Carreteres que assumirà el Govern
Segons el conveni acordat aquest dimarts, el Govern, a través del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, assumeix les carreteres de la xarxa comarcal que actualment gestiona la Diputació de Girona. Es tracta de la GIP-5121, entre Banyoles i Cabanelles; la GIV-4033, entre Alp i Das; la GIV-5264, entre Camprodon i Setcases; la GIP-6042, entre Peralada i Vilanova de la Muga; la GIV-6043, entre Vilanova de la Muga i Castelló d'Empúries; la GIV-6216, entre Sant Pere Pescador i Castelló d'Empúries; la GIV-6302, entre Torroella de Fluvià i l'Armentera; la GIV-6303, entre l'Armentera i Sant Pere Pescador; la GIV-5128, entre la sortida de l'enllaç de la N-II i l'AP-7 i l'inici de la variant de Borrassà; la GIV-6703R2, entre la Creueta, a Quart, i l'enllaç amb la N-II i la GIV-5121R, a Massanes.
Pel que fa les carreteres que assumirà la Diputació de Girona en els pròxims cinc anys, són la GI-400, a Alp; la GI-500, entre la Jonquera i Agullana; la GI-501, entre Agullana i la Vajol; la GI-504, entre Terrades i Agullana; la GI-505, entre la Vajol i la frontera francesa; la GI-510, entre Llers i Terrades; la GI-511, entre Terrades i Albanyà; la GI-523, entre Argelaguer i Tortellà; la GI-530, a Sant Aniol de Finestres; la GI-532, entre Sant Martí de Llémena i Bonmatí; la GI-534, entre Vilobí d'Onyar i Estanyol; la GI-542, entre Anglès i Sant Hilari Sacalm; la GI-551, entre Sant Hilari Sacalm i Santa Coloma de Farners; la GI-562, a Maçanet de la Selva; la GI-601 entre la Jonquera i Cantallops; i la GI-667, entre la Jonquera i Cantallops.