
El Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Grona vol aconseguir atraure 500.000 visitants dels països de l'est, un dels mercats turístics emergents. El director, Ramon Ramos, ha criticat que durant els darrers quatre anys "no s'ha fet res" per atraure turistes de l'est d'Europa i que aquests han marxat cap a la Costa Daurada, desbancant la Costa Brava com a destinació predilecta per a aquest públic. Per això, Ramos considera que s'ha de canviar la tendència perquè "la Costa Brava és millor". Aquesta primavera, Lloret i Platja d'Aro acolliran els congressos anuals de dos dels operadors turístics que treballen amb el mercat rus per tal de presentar in situ la destinació a 300 especialistes.
Les últimes dades fetes públiques per l'Estat mostraven que Catalunya havia rebut durant el 2011 uns 650.000 visitants procedents de Rússia i els països veïns. Les previsions són que per aquest any, a causa de l'entrada en vigor del visat múltiple que facilita els tràmits burocràtics i també per l'augment de vols entre Catalunya i Rússia, la xifra s'elevi al milió de turistes.
La Costa Brava fa anys que rep turistes procedents dels països de l'Est, especialment concentrats a Lloret de Mar i Platja d'Aro. Segons ha explicat el director del Patronat de Turisme, Ramon Ramos, aquest any s'han fixat com a objectiu captar la meitat dels turistes procedents d'aquests països que arribin a Catalunya. Ramos ha criticat que durant els quatre anys que ERC s'ha fet càrrec del Patronat "no s'ha fet res" per atraure aquests visitants. "A Moscú ens han dit que feia quatre anys que no els anava a veure ningú", ha assegurat.
Segons Ramos, aquesta situació ha provocat que la Costa Daurada -especialment Cambrils i Salou- hagin desbancat la Costa Brava pel què fa al turisme rus. Per això, el Patronat s'ha fixat com a objectiu capgirar aquesta tendència. Segons el director del Patronat, la Costa Brava "és millor" que la Costa Daurada i pot atraure els turistes de major nivell adquisitiu d'aquests països, interessats especialment en la gastronomia i la cultura. "Volem tornar a la tendència del 70%-30%", ha assenyalat.
Accions específiques per al mercat de països de l'Est
Per aconseguir-ho, durant el 2012 el Patronat de Turisme ha organitzat diverses accions adreçades a aquests mercats. Per una banda, els mesos d'abril i maig es celebraran a Lloret de Mar i Platja d'Aro les trobades anuals de dos dels operadors turístics més importants que treballen amb els països de l'Est. Per una banda, uns 250 operadors de Coral Travel seran a Lloret del 3 al 5 de maig i també per aquestes dates s'ha organitzat la trobada de l'operador que treballa amb un públic més d'elit, TezTour, que portarà unes 50 persones a Platja d'Aro. L'objectiu és que els operadors coneguin de primera mà la destinació i "la puguin viure per vendre-la millor", ha dit Ramos.
D'altra banda, el Patronat de Turisme serà l'encarregat de fer el sopar de oficial de la fira turística MITT de Moscou on donarà a conèixer la destinació de la Costa Brava. Una acció similar també es farà a la capital d'Ucraïna, a Kiev.
Amb un pressupost de 4,5 MEUR, el Patronat de Turisme té previst fer un total de 29 fires arreu de l'Estat i també a altres indrets com Praga, Belgrad, Londres, París o Poznan. La majoria de les fires es fan a ciutat amb les quals hi ha connexions aèries amb Girona.
Ambaixadors famosos
Un altre dels projectes que el Patronat de Turisme confia tirar endavant en els pròxims mesos és el dels ambaixadors i amics de la destinació. Ramos ha explicat que han establert contacte amb una trentena de persones de renom que o bé són de les comarques de Girona o bé hi tenen alguna empresa o segona residència. Es tracta que aquestes personalitats influents del món de l'art, la cultura, l'esport o la moda facin publicitat de la destinació durant els seus actes.
"Es tractaria d'una col·laboració voluntària i gratuïta, farien d'ambaixadors i amics de la Costa Brava i el Pirineu allà on anessin", ha manifestat Ramos. La voluntat és que aquestes personalitats comuniquin al Patronat alguns dels actes que fan per tal que així es pugui aprofitar per promocionar les comarques de Girona.
Fins al moment, el director ha explicat que tenen algunes col·laboracions ja tancades. Noms com el del xef Ferran Adrià, els germans Roca i la Fundació Salvador Dalí estan al capdavant del projecte, del qual encara només es volen donar a conèixer més noms. També s'han establert contactes amb el model de Tossa de Mar Andrés Velencoso i la seva dona, la cantant australiana Kylie Minogue.