L'Hospital Josep Trueta de Girona ha fet la primera cirurgia robòtica en un pacient pediàtric. L'operació ha permès resoldre una malformació congènita en la unió entre el ronyó i l'urèter d'un infant de vuit anys. Amb aquesta intervenció, el centre s'ha convertit en el primer hospital públic de fora la demarcació de Barcelona en fer servir un programa de cirurgia robòtica en l'edat pediàtrica. El coordinador i cap del servei de Cirurgia Pediàtrica, el doctor Enrique Bordón Cabrera, ha remarcat que la fita suposa "un salt de qualitat important", ja que demostra que el centre pot "oferir una cartera de serveis àmplia i amb intervencions d'elevada complexitat al territori".
Després d'assolir aquesta fita, l'objectiu del Trueta és mantenir una activitat regular en aquesta especialitat i ampliar el servei progressivament a més patologies quirúrgiques de la infància.
La intervenció que s'ha fet aquest juliol és el primer pas per facilitar que els infants de la demarcació de Girona es beneficiïn dels avantatges de la cirurgia robòtica. El doctor Bordón Cabrera ha remarcat els avantatges de la tecnologia robòtica comparada amb la cirurgia convencional. "És menys invasiva, cosa que propicia una recuperació més ràpida dels pacients. Això també implica una menor necessitat d'analgèsia postoperatòria i facilita una alta hospitalària més precoç".
Intervencions per corregir malformacions
El servei de Cirurgia Pediàtrica estima poder fer entre vuit i deu intervencions robòtiques pediàtriques aquest any, que en molts casos serviran per corregir malformacions congènites. Precisament, la primera d’aquestes operacions, que ja s'ha realitzat, va ser d’un infant de 8 anys diagnosticat d’una estenosi pelviureteral, una patologia que pot causar dolor lumbar, infeccions d’orina, deteriorament de la funció renal i, finalment, pèrdua de la funció.
Per solucionar aquesta malformació, se li va fer una pieloplàstia amb un robot quirúrgic que ofereix al cirurgià una visió tridimensional i molt més extensa del camp operatori. Amb aquesta nova tecnologia, el cirurgià no opera directament al pacient, sinó que està assegut davant d'una consola des d'on manipula unes pinces connectades electrònicament amb els quatre braços del robot. Aquest sistema permet augmentar notablement la precisió i l'accés a camps anatòmics complicats.
Abans d'introduir la cirurgia robòtica pediàtrica, es va fer un intens programa formatiu al Trueta, que ha permès al servei de Cirurgia Pediàtrica obtenir la certificació que acredita els facultatius per fer aquesta mena d’intervencions.
L’hospital va introduir la cirurgia robòtica l'abril de 2018, inicialment amb tres especialitats quirúrgiques: urologia, cirurgia general i de l’aparell digestiu, i ginecologia i obstetrícia. Pocs mesos després s’hi va afegir el servei d’Otorrinolaringologia. A partir d'ara, l'objectiu és ampliar progressivament la cartera assistencial d'operacions amb aquesta tecnologia.