El Trueta farà intervencions de cirurgia menor en mòduls prefabricats durant les obres

Publicat el 27 d’abril de 2008 a les 19:34
 
Els mòduls tindran dues plantes, més de 3.000 metres quadrats de superfície i ocuparan la meitat de l'aparcament. Cada dia passen visita al Trueta entre 600 i 700 pacients. Un cop s'inauguri el nou Trueta, aquests mòduls es portaran a algun altre centre mèdic que tingui necessitats d'espai.
 
Un cop comencin les obres del nou Trueta, a finals del 2009, el primer edifici que se'n veurà afectat és el Pavelló de Govern, de més de 4.000 m² i situat en una ala de l'hospital on s'ha de construir l'aparcament subterrani. La direcció del centre i el mateix ICS han valorat diferents possibilitats i, finalment, s'han decantat per repartir els serveis d'administració i direcció entre algunes dependències lliures del CAP Santa Clara –al centre de la ciutat- i l'actual edifici hospitalari. Per poder-ho fer, cal però treure fora de l'hospital alguna de les activitats que s'hi desenvolupa i, finalment, han acordat desplaçar les consultes externes.
 
Fins que finalitzin les obres del nou hospital, previstes pel 2013, les consultes externes es faran doncs en uns mòduls prefabricats que s'instal·laran al pàrquing privat del Trueta. Coll de Tuero ha remarcat que són estructures modulars 'd'alta qualitat' equipades per donar 'les mateixes garanties assistencials' a pacients i treballadors. Tot i que no està encara decidit com seran aquests mòduls, el gerent ha avançat que ocuparan la meitat de l'aparcament, tindran un mínim de dues plantes i més de 3.000 metres quadrats.
 
La idea de l'ICS és que aquests mòduls comencin a funcionar a ple rendiment a mitjan 2009, abans que comencin les obres del nou Trueta. La instal·lació d'aquestes estructures modulars obligarà a fer algunes obres menors en el semàfor d'accés a Urgències i també intervencions per fixar els mòduls al pàrquing. Coll de Tuero ha indicat que aquest és el 'millor espai' perquè garanteix una bona accessibilitat. 'Si posàvem els mòduls a l'altra banda hi havia la carretera per mig i si els fem més al sud hi hauria tota la barrera de les obres', ha detallat.
 
El passat dimarts es va fer una reunió entre l'Institut Català de la Salut, l'Ajuntament de Girona, Mifas i l'empresa pública Gisa, que és la promotora del projecte. Segons ha explicat Coll de Tuero, Mifas ha accedit a cedir la meitat del pàrquing però encara s'ha de fixar la indemnització que ha de percebre per la pèrdua d'espai. La tinenta d'alcalde de Mobilitat, Isabel Salamaña, ha detallat que fins que Gisa no comuniqui els detalls del projecte i els metres que necessita ocupar no es podrà conèixer el valor de la indemnització, que es calcularà segons les places d'aparcament que perdi Mifas, que tenia una concessió per a 25 anys.
 
El preu dels mòduls encara no s'ha calculat, tot i que Coll de Tuero ha indicat que serà una inversió 'important'. Un cop s'inauguri el nou Trueta, aquests mòduls es portaran a algun altre centre mèdic que tingui necessitats d'espai. 'Són mòduls totalment reutilitzables, no és una despesa perduda', ha remarcat el gerent de l'ICS.
 
Diàriament, passen per l'àrea de consultes externes entre 600 i 700 pacients. A partir del 2009, les visites a l'oftalmòleg, el pediatra, el dermatòleg o l'uròleg i intervencions de cirurgia menor com extreure quists, berrugues o ungles es faran en aquests mòduls. Coll de Tuero ha explicat que el 90% de les consultes mèdiques, quirúrgiques i de l'àrea materno-infantil es faran en aquest nou espai.
 
L'encarregat de definir el projecte dels mòduls és l'empresa pública Gisa però l'ICS li ha fet arribar una sèrie de requeriments perquè inclogui alguns serveis i prestacions. Entre d'altres, ha demanat que accés habilitat per a minusvàlids, una àrea de pacients 'acollidora i amb llum natural', un passadís tècnic per al moviment de professionals, portes automàtiques i quiròfans de cirurgia menor totalment equipat.
 
Coll de Tuero ha dit que tot el material i els equips que actualment es fan servir a les consultes externes es canviarà als nous mòduls.