El diputat de CiU, Josep Rull, ha explicat aquest dijous que l'Estatut estableix competència 'exclusiva' sobre tots els serveis ferroviaris que transcorrin 'integrament' pel territori català i per tant, 'no té sentit només fer el traspàs d'una part i oblidar els regionals'. També ha remarcat que 'no només no es compleix l'Estatut sinó que els usuaris seran els grans perjudicats'.
El diputat de CiU, Josep Rull, ha titllat 'd'acte d'irresponsabilitat molt greu' l'acord arribat entre la Generalitat i l'estat espanyol per al traspàs de rodalies. Per a Convergència i Unió, les competències en matèria de ferrocarrils s'haurien de gestionar per crear un 'model català' que passés per 'trencar la fractura' entre rodalies i la resta de línies perquè 'ja no té sentit parlar de rodalies de Barcelona'.
Per a CiU la solució seria estendre la xarxa de rodalies arreu de Catalunya, i diferenciar-la per territoris. D'aquesta manera, defensa el partit, cada àrea tindria integrat un altre sistema del mateix tipus. Però Rull ha sentenciat que, ara per ara, això 'és impossible a curt i mitjà termini perquè la Generalitat ha renunciat a tenir el control sobre els trens d'aquesta àrea'. Per tant, el diputat ha criticat que a partir de l'1 de gener del 2010, data en què es té previst fer efectiu el traspàs, 'el model no es podrà canviar'.
També ha remarcat que l'entrada a Barcelona amb tren és un 'cul d'ampolla' on 'tenen prioritat els trens de rodalies' i els regionals 'sempre han de fer cua'. Des de CiU demanen una gestió conjunta dels sistema ferroviari català 'perquè sinó, la falta de coordinació i la possible bona gestió de rodalies de Barcelona' continuaran endarrerint als regionals.
A més, Rull ha explicat que la gestió de rodalies 'pretén millorar les infraestructures de Barcelona' però 'ignora' la quadruplicació de vies que 'és el que evita que els trens regionals hagin d'esperar-se'. Amb tots aquests canvis, 'en surten perjudicats els usuaris dels trens regionals que continuaran fent cua', ha dit.
El diputat ha criticat durament els combois que utilitza Renfe per fer els serveis i els ha titllat 'd'obsolets'. Segons Rull, 'el 54% dels trens que fan serveis regionals a Catalunya són d'abans del 1975 i els que podríem anomenar nous, són del 1987'. 'Els trens més antics de rodalies de Barcelona van a parar a regionals d'arreu de Catalunya', ha comunicat Rull.
El partit critica que 'a causa de la incapacitat negociadora del govern de Catalunya' són els usuaris de regionals de mitja distància de Girona els que en surten més mal parats, ja que és l'àmbit més feble de tot el sistema.
Els usuaris, perjudicats
Des de CiU recalquen que 'la impossibilitat del traspàs de regionals fa que sigui molt difícil que aquelles reivindicacions que la plataforma d'usuaris de Renfe puguin avançar'.
Les principals reivindicacions d'aquest col·lectiu reclamen el mateix tractament que tenen els usuaris de rodalies quan es produeixen retards superiors a quinze minuts i la millora dels serveis, tant en horaris com en nombre de trens, entre d'altres queixes.
El diputat de CiU, Josep Rull, ha recalcat que 'cap d'aquestes peticions' s'han resolt i que 'la única millora' és que hi ha un tren que ara surt deu minuts abans però que 'tot i això el comboi segueix anant amb retard'.