L'escrit d'ERC explica que els problemes de xarxa ferroviària dependent de l'Estat a Catalunya no 'comencen i acaben en la xarxa de rodalies de Barcelona', perquè també s'estenen als trens de mitja distància, especialment als que circulen per la xarxa Port Bou-Girona- Barcelona. Aquest itinerari, que és un dels 'més concorreguts i rendibles de l'Estat', explica ERC, pateix una 'endèmica falta d'inversions que ha comportat freqüents avaries que s'han vist agreujades per les actuals obres del TGV, i per tant constants retards i molèsties per als seus usuaris'.
'Aquest creixent cúmul de greuges i vulneració de drets', ha originat múltiples protestes i queixes, que fins a la data no han estat resoltes per les dues entitats responsables d'aquest servei ferroviari: Renfe i Adif.
Per tots aquests motius, s'ha constituït una plataforma reivindicativa, la Plataforma d'Usuaris i Usuàries de Renfe que recentment ha emprès accions i campanyes actives amb la finalitat d'obtenir per a les seves reclamacions un major ressort mediàtic. Actes com promoure el no abonament del bitllet, o com l'esdevingut el passat dilluns quan es va interrompre la circulació dels trens amb l'ocupació de les vies per les quals circulen durant 15 minuts.
És per això que el grup parlamentari fent-se resó de les reivindicacions de la plataforma presenta aquesta proposició no de Llei que es busca instar el govern espanyol a reduir en un 35% el preu dels abonament. L'objectiu és compensar el servei deficient del que són víctimes els usuaris d'aquesta línia fins que no s'hagin finalitzat les obres del tren d'alta velocitat.
En segon lloc es demana establir un sistema de devolució de l'import total del bitllet que també inclogui els abonaments mensuals i els bons Express, similar a l'existent en la xarxa de rodalies de Barcelona, és a dir, quan els trens acumulin un retard superior als 10 minuts.
Es busca també que el govern espanyol es comprometi a portar a terme les inversions, reformes estructurals, i de gestió tècnica que siguin necessàries per a assegurar que tots els trens que surtin de Figueres a les 6:05 hores i de Girona a les 6:35 minuts, arribin a l'estació de Sants-Barcelona a les 7:55.
Per últim es demana obligar a RENFE, a emetre totes les comunicacions que es realitzin als passatgers en les dues llengües oficials de Catalunya, sent sempre la catalana la primera que es faci servir per la seva condició estatutària de llengua pròpia.