Girona habilitarà dues noves zones d'aparcament durant les obres del TGV

Publicat el 14 d’agost de 2008 a les 11:59
 
Preveuen que el primer entri en funcionament al llarg d'aquest mes i el segon a partir del mes que ve. La tinent d'alcalde de Mobilitat, Coordinació Territorial i Seguretat, Isabel Salamaña, ha assegurat que amb aquests dos nous espais es compensaran 'amb escreix' les 250 places que es perdran de l'aparcament de Josep Maria Gironella.
 
Com a conseqüència de les obres del TGV es perdran places d'aparcament a la ciutat. A les 250 places de l'aparcament de Josep Maria Gironella, el que hi ha a l'entorn de la plaça Europa, s'hi sumen les del carrer Oviedo i les del carrer Rafel Masó. Salamaña ha concretat que després d'acabar de definir els canvis en la mobilitat que hi haurà a la ciutat, han decidit mantenir part de l'aparcament al carrer Oviedo i, a més, afegir-hi aquests dos nous espais.
 
Malgrat aquest seguit d'actuacions que estan duent a terme per 'minimitzar' les molèsties de les obres al centre de la ciutat, Salamaña ha admès que al principi la circulació serà 'un caos'. Segons les previsions del consistori no serà fins a 'finals de setembre' quan els ciutadans s'hauran acostumat als canvis i la circulació començarà a ser 'amable' i 'fluïda'. Tot i això, assegura que sobretot la primera setmana del mes que ve caldrà armar-se de paciència per circular per la ciutat.
 
Precisament perquè la situació no vingui de nou als ciutadans que tornin de vacances, l'Ajuntament de Girona ha editat uns fulletons on comuniquen als veïns quins talls de circulació i canvis de sentits hi haurà a partir de dilluns. En aquests tríptics aconsellen als ciutadans que en la mesura del possible es moguin a peu o en autobús. Si no és possible recomanen que planifiquin el trajecte abans de sortir de casa per evitar haver de donar voltes per trobar-se amb carrers tallats.
 
Per començar dilluns ja quedarà tallat el carrer Rafel Masó. Serà el primer pas per tancar el perímetre entorn al parc Central que, a més d'aquest carrer, inclourà el carrer Josep Maria Gironella, part de la plaça Europa i el carrer Pere de Palol. Tot i que inicialment havien anunciat que a partir del dia 18 ja tancarien tot aquest espai, Salamaña ha detallat que finalment han optat per deixar oberta la part del carrer Josep Maria Gironella fins que sigui 'imprescindible' tancar-lo. La intenció és anar introduint els canvis 'progressivament' perquè els veïns s'hi vagin acostumant.
 
Salamaña també ha posat sobre la taula els motius pels quals han decidit fer transitar els camions pel carrer Oviedo. Segons els estudis de mobilitat, el 70% dels vehicles que circulen per allà van en direcció a la zona de l'estació. Per això, afirmen que és el carrer on és més 'pràctic' fer-hi passar els camions per fer les obres.
 
Una altra de les novetats a la plaça Europa és la construcció de quatre carrils, dos d'entrada i sortida per vehicles i dos per camions. Tots aquests canvis estan detallats als fulletons que han editat on informen als ciutadans com es podran moure per la ciutat tant a peu com en transport públic o vehicle privat.
 
La plataforma ciutadana del TGV a Girona detecta tècnics que ofereixen inspeccions fraudulentes dels edificis
 
La plataforma ciutadana del TGV a Girona ha detectat que hi ha tècnics que ofereixen inspeccions fraudulentes dels edificis afectats per la proximitat a les obres de l'alta velocitat. L'entitat denuncia que aquests informes s'ofereixen a 'preus súper reduïts' i alerta que no s'ajusten 'als mínims necessaris per fer reclamacions posteriors', si calgués. Per aquest motiu, demanen a les comunitats de propietaris que estiguin interessades a fer peritatges pel seu compte que s'informin bé abans de contractar-los. D'altra banda, l'entitat ha exigit a l'Ajuntament que no faci cap tall de carrers ni canvis circulatoris fins a solucionar 'diferents problemàtiques' a l'entorn de la plaça d'Europa.
 
La plataforma ciutadana del TGV a Girona, que s'ha presentat aquest dimarts públicament, neix amb l'objectiu de 'no restar de braços plegats' davant el desenvolupament dels treballs que han de portar l'alta velocitat a Girona. 'No podem parar l'obra, perquè lògicament ja està licitada, però lluitarem pels nostres interessos i protecció', ha ressaltat la portaveu i presidenta de l'entitat, Erika de Kettenburg.
 
D'entrada, l'entitat ha posat l'accent en tot el que fa referència a la seguretat de les obres. Critiquen que els peritatges que ha fet l'empresa encarregada per Adif no s'entreguen en la seva totalitat als propietaris de les edificacions. Només se'ls hi proporciona un extracte. 'Però, quan porten l'informe a casa, el president o el veí signen que ho han rebut i que estan d'acord amb tot el contingut, encara que no hagin vist les parts reservades a l'Adif', ha criticat de Kettenburg.
 
Per això, la plataforma recomana a les comunitats de propietaris que demanin la totalitat de l'informe, i que a més facin nous peritatges pel seu compte. Això sí, vigilant que les empreses o perits que contractin els ofereixin uns documents ajustats a un barem de preus, que més endavant els serveixin si els cal presentar reclamacions.
 
'Hem detectat que hi ha espavilats que s'han anat a oferir a les comunitats de propietaris per fer-los informes a uns preus súper reduïts, però que no s'ajusten als mínims necessaris per poder fer reclamacions posteriors', ha ressaltat de Kettenburg. De moment, la plataforma ha detectat aquesta situació en aquells edificis que es troben més propers a la zona per on començaran les obres del TGV a la ciutat.
 
L'entitat ha demanat a les comunitats de propietaris que estiguin interessades a encarregar peritatges pel seu compte que es posin en contacte amb la plataforma. 'Informarem privadament, als socis i adherits a la plataforma, dels passos a seguir i escrits a presentar', ha declarat la presidenta.
 
Solució als problemes
 
L'entitat també ha explicat que s'ha enviat un escrit a l'Ajuntament de Girona exigint que no s'apliquin els canvis de circulació ni es tallin carrers fins que no s'hagin solucionat diferents problemàtiques a la zona de l'estació. El primer, la manca d'aparcaments que quedarà a l'espai; el segon, els problemes de contaminació 'acústica i ambiental, com ara pols i fang', que patiran els infants del col·legi Cassià Costa; el tercer, la manca d'accessos que patiran comerços de la zona i el centre de Serveis Mèdics (SEM).
 
La plataforma ha proposat, per exemple, que es facin aparcaments dissuasoris en espais de la ciutat, que es connectin amb el barri de Sant Narcís mitjançant transport públic. O, en referència a la problemàtica dels comerços, que es proporcioni locals alternatius als propietaris mentre durin els treballs.
 
Finalment, Erika de Kettenburg ha critica que l'Ajuntament 'només' faci un mes que s'ha començat a reunir amb veïns per tractar tot el que suposaran les obres del TGV. 'Això ho hauria d'haver fet fa un any', ha ressaltat la presidenta. 'Estem parlant d'unes obres que duraran anys, i que poden comportar perjudicis a molts veïns', ha conclòs Erika de Kettenburg.
 
La plataforma ciutadana del TGV a Girona preveu fer una assemblea general el proper mes de setembre. De moment, l'entitat compta amb 400 socis adherits, a més de diferents associacions de veïns que també s'hi ha sumat.
 
Sense notícia
 
La tinenta d'alcalde de l'Ajuntament de Girona, Isabel Salamaña, ha respost les crítiques que li ha llançat la plataforma aquest dimarts. Salamaña ha indicat que no podia haver-se reunit amb els veïns fa un any, perquè 'aleshores encara hi havia molts buits en relació amb les obres del TGV'. La tinenta ha ressaltat que les trobades s'han fet, a més, un cop s'ha tingut clar el que comportaran els treballs per a la ciutat i s'ha elaborat l'operatiu per minimitzar-ne els efectes sobre els ciutadans.
 
En referència al requeriment, Isabel Salamaña ha explicat que no ha rebut cap escrit de la plataforma on se li exposin les problemàtiques que han presentat aquest dimarts. 'Hem rebut apreciacions dels comerciants, però no cap requeriment de l'entitat', ha conclòs la tinenta d'alcalde de Mobilitat, Coordinació Territorial i Seguretat de l'Ajuntament de Girona.