La Diputació i Fotògrafs per la Pau junts per combatre la malària a Libèria

Publicat el 22 de juny de 2008 a les 19:21
 
El projecte l'implementarà l'ONG internacional Mentor Initiative que treballa al país en tasques de control de malària i amb la qual Fotògrafs per la Pau ha iniciat una col·laboració.
 
El passat mes de maig, un equip de la ONG gironina, encapçalats pel president Miquel Ruiz, va viatjar al país per documentar l'estat de les clíniques i conèixer les necessitats més urgents de les comunitats de River Gee. El projecte que es desenvoluparà a partir del juliol té com a objectiu reduir la mortaldat en aquesta regió que, un cop comença l'època de pluges al juliol, queda greument incomunicada i l'accés per distribuir medicaments és molt complicat.
 
Amb els diners de la Diputació de Girona, els treballadors de Mentor Initiative podran assegurar que la població més vulnerable (nens menors de cinc anys i dones embarassades) tinguin accés al tractament efectiu de la malària –anomenat ACT- en qualsevol de les 17 clíniques de River Gee, que les dones embarassades puguin prendre un tractament preventiu durant el segon i tercer trimestre de gestació, difondre missatges educatius sobre com prevenir i curar la malaltia i també distribuir a les més de 13.400 llars xarxes antimosquits impregnades d'insecticida.
 
El diputat de Cooperació, Pere Trias, ha ressaltat que amb aquest projecte es vol iniciar una cooperació permanent amb Àfrica ja que, segons ha dit, 'malauradament la paraula fam continua pressent en molts llocs del continent'.
 
Què és la malària?
 
La malària és una malaltia causada per un paràsit anomenat Plasmodium Falsiparum i només es pot transmetre per la picadura d'un mosquit infectat per aquest paràsit. Aquest tipus de mosquit està condicionat pel clima i la geografia i és més abundant en zones tropicals, en època de pluges.
 
Els símptomes principals de la malaltia són la febre, els vòmits, els dolors articulars, el mal de cap, cansament generalitzat i les nàusees. La malària pot matar un nen 24 hores després de l'aparició dels primers símptomes. Si la malària es presenta de manera severa, els símptomes poden derivar en anèmia, dificultat per respirar, ulls groguencs, compulsions i pèrdua del coneixement.
 
Per curar-se, el tractament més habitual és l'ACT (Artemesinin Combination Therapy) que combina dos medicament en una sola pastilla. També es pot administrar un tractament preventiu a les dones embarassades i és recomanable que les dosis es prenguin en el segon i tercer trimestre de gestació.
 
Gràcies al projecte de Fotògrafs per la Pau, es podran distribuir fins a 53.000 unitats d'aquests diferents medicaments a la població de River Gee i també fomentar l'educació entre la població per aconseguir que facin servir les xarxes antimosquits i portin els infants a les clíniques de seguida que notin els primers símptomes.