Les parades informen del bus en temps real

L'Ajuntament de Girona està enllestint la instal·lació d'un sistema GPS que busca augmentar la fiabilitat del transport públic

  • Auronplay, Paula Gonu i Ibai Llanos, tres dels més influents del panorama estatal -
Publicat el 03 de gener de 2011 a les 15:25
Una quarantena de parades de Girona informen en temps real de l'arribada del pròxim bus. Foto: Mireia Recasens / ACN

Els usuaris dels autobusos gironins podran saber en temps real quant trigarà a arribar el pròxim bus a través d'unes pantalles que hi haurà a una quarantena de parades de la ciutat. El projecte consta de tres fases perquè cal posar les pantalles a totes les parades, adequar els 36 busos de la flota de TMG i sincronitzar-ho tot amb el centre de control. La tinenta d'alcalde de Mobilitat, Isabel Salamaña, ha explicat que l'objectiu és adaptar el transport públic a les noves tecnologies i guanyar usuaris perquè ara qui vulgui agafar el bus en alguna d'aquestes parades sabrà exactament quants minuts trigarà a arribar el següent. 'Guanyem fiabilitat', ha afirmat. El cost és de més de 430.000 euros.

L'Ajuntament de Girona preveu anar enllestint la instal·lació d'aquest nou sistema de gestió dels autobusos urbans. En total, hi haurà pantalles en 39 parades de la ciutat, ja sigui instal·lades en marquesines o en pals. Salamaña ha explicat que encara que de moment no arribarà a totes les parades, sí que han seleccionat les que tenen més afluència d'usuaris. 'N'hi haurà a les que utilitza més gent i totes les línies d'autobús tindran parades amb el nou sistema', ha concretat la tinenta d'alcalde.

Completar la instal·lació d'aquest nou sistema consta de tres fases perquè cal instal·lar les pantalles a les parades, adequar els busos i sinconitzar-ho tot amb un centre de control. El sistema de gestió via satèl·lit permetrà saber en quin lloc exacte està l'autobús i preveure a quina hora arribarà a la següent parada. 'Bàsicament donarà fiabilitat', ha explicat Salamaña que detalla que ara els usuaris del bus podran saber des de la parada en quants minuts exactes arribarà el següent. 'També sabran si hi ha alguna incidència que afecti el servei', ha detallat Salamaña.

Dins els busos, els conductors sabran amb quants minuts de diferència passa el bus previ i això permetrà quadrar les freqüències de pas. A més, servirà per saber quants passatgers exactes pugen per parada i els conductors tindran comunicació mans lliures directe amb l'empresa. Els passatgers sabran, a través de les pantalles, en quin punt del recorregut es troben i quina és la pròxima parada.

Des de les parades, els usuaris tindran accés a dues pantalles. Una informant de la freqüència de pas del bus i l'altra amb informació general de la ciutat, com esdeveniments culturals o afectacions viàries. Les pantalles també estan adaptades per a persones cegues que podran activar la megafonia a través d'un dispositiu especial. 'No caldrà que soni tot el dia, que podria ser molest, però ho podran fer sonar quan ho necessitin', ha detallat la tinenta d'alcade.

El sistema és el mateix que utilitzen els busos de Barcelona i, de fet, estarà també connectat amb l'ATM de Barcelona. Salamaña ha explicat que ho han tenint en compte la perspectiva futura d'integrar tota la xarxa de transports públics del país. 'Ningú entendria que féssim una despesa gran amb un sistema diferent i que més endavant calgués canviar-ho', ha conclòs Salamaña.