Les sancions de consum a les comarques gironines assoleixen els 130.000 euros

Publicat el 04 de juny de 2008 a les 18:11
 
De fet, durant el 2007 han augmentat un 20% les reclamacions presentades per usuaris gironins respecte l'any 2006, arribant a les 2.514. D'aquestes reclamacions, el 30% són a empreses de telefonia i Internet i quasi un 25% són a companyies de transport, sobretot aeri.
 
Després que un usuari presenti una reclamació a l'Agència Catalana del Consum hi ha dues vies principals de resolució del conflicte; o bé mitjançant la mediació directa amb l'empresa o bé a través de l'arbitratge, un sistema gratuït i voluntari al que poden adherir-se els establiments i companyies per resoldre, sense acudir als tribunals, els conflictes amb els clients.
 
Del total de reclamacions presentades, el 42% s'han resolt satisfactòriament a través d'aquests dos canals. Anguera ha explicat que la majoria de les que afecten la telefonia mòbil s'arriben a solucionar perquè totes les companyies formen part de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya però que no passa el mateix amb les companyies aèries. A Girona, les reclamacions en aquest àmbit se centren en la companyia de vols de baix cost Ryanair, que concentra la majoria de les queixes. Segons ha explicat Anguera, les reclamacions fetes a Ryanair són per pèrdua o deteriorament d'equipatges, cancel·lació de vols o per abusos en al pràctica de la sobrereserva.
 
Pel que fa a la quantia econòmica de les sancions que interposa l'agència, hi ha hagut un espectacular creixement en els darrers quatre anys, passant dels 9.700 euros al 2004 als 128.850 euros el passat 2007.
 
Durant el passat any, l'Agència Catalana del Consum va efectuar 2.618 inspeccions, durant les quals van obrir 134 expedients, 108 dels quals van acabar amb sanció. Aquestes males praxis denunciades han arribat a recaptar 128.850 euros a tota la demarcació.
 
Anguera ha explicat que durant aquest 2008 focalitzaran la seva atenció en campanyes de control de les companyies de telefonia mòbil i també una campanya de preus. Un altre punt important serà el control de la publicitat que es fa des del sector immobiliari. Després de la caiguda de la venta de pisos, estan aflorant alguns tipus de publicitat que, segons ha dit Anguera, pot ser enganyosa i 'que no es correspon amb la realitat del què es ven'. Per això, l'agència vol controlar que tota la informació que es lliura al consumidor a l'hora d'adquirir un habitatge és correcta.
 
Altres actuacions de l'Agència Catalana del Consum a les comarques gironines durant el passat 2007 han estat la tramitació de 313 denúncies de consumidors i campanyes de control de productes que han acabat amb la retirada de 1.843 articles mal etiquetats o en males condicions, dels quals 689 s'han acabat destruint.