Mocadors blancs amb una tortuga als trens de Barcelona a Portbou

Els usuaris dels trens de la línia Barcelona-Porbou han començat aquest dilluns una campanya de protesta contra els retards i les deficiències del servei.

  • Felip VI, a la Zarzuela. -
Publicat el 25 de maig de 2009 a les 15:48

La plataforma que agrupa els afectats ha repartit mocadors blancs i enganxines entre els passatgers dels combois amb la voluntat de fer visible el seu malestar pel servei 'tercermundista' que els ofereix la companyia. Tant els mocadors com les enganxines porten el logotip d'una tortuga -símbol de la lentitud- amb les lletres de l'acrònim escrites a la closca. Els usuaris reclamen que Renfe resolgui les seves reivindicacions i indiquen que, si no hi ha resposta al juny, faran accions més contundents.

La campanya, que ha començat aquest matí, té per objectiu fer visible el malestar dels passatgers de la línia pels continus retards que acumulen els trens i les deficiències del servei. L'adopció dels mocadors blancs i les enganxines va ser un dels acords que es va prendre durant la darrera assemblea de l'entitat.

Els membres de la plataforma s'han concentrat aquest matí al primer vagó del tren Catalunya Exprés que ha sortit a dos quarts de set de Girona. Tant bon punt han pujat al comboi, els passatgers s'han posat un mocador blanc al coll i han repartit enganxines entre la resta de persones que hi havia al vagó.

Tant el mocador com les enganxines lluïen la imatge d'una tortuga amb l'acrònim de Renfe escrit a l'interior de la closca. El portaveu de la plataforma, Albert Orriols, ha explicat que el distintiu 'es portarà cada dilluns fins que la companyia ens doni una resposta a la manca de servei'. Els passatgers confien que en la propera reunió amb Renfe, prevista per la setmana vinent i on hi assistirà el director general de la companyia, es posin solucions sobre la taula.

De fet, els usuaris ja expliquen que la darrera trobada no va servir per massa res i només es van aconseguir acords de mínims. Renfe va comprometre's a instaurar el sistema de devolució exprés als trens de mitja distància si hi ha retards de més de trenta minuts, però per als usuaris aquesta mesura és 'insuficient'.

Albert Orriols explica que, per fer efectiu el retorn del 100% del bitllet, la companyia ho condiciona a què 'el retard es degui a les obres del TGV'. La plataforma reivindica que la devolució exprés també s'ha d'emmarcar en problemes pel 'mal manteniment de la via', i expliquen que s'ha d'abaixar el temps de retard.

'S'ha de tenir en compte que la companyia, per curar-se en salut, ja ens va allargar el trajecte 20 minuts quan van començar les obres del TGV a Barcelona', ha declarat el portaveu. 'Per tant, si a això hi sumem els 30 minuts més, suposen 50 minuts; això és tercermundista', critica Albert Orriols.

Endurir les accions

La plataforma també espera que a la propera reunió Renfe els aporti propostes per reduir la durada dels trajectes, i per adaptar els horaris a la jornada laboral. 'La companyia ve a les trobades sense portar res preparat a priori, i només ens respon quan nosaltres els fem la demanda', indicat Orriols.

En cas que el resultat de la trobada sigui negatiu, els usuaris ja adverteixen que les accions s'enduriran. 'Si no arribem a acords ferms, endurirem les accions; després no ens fem responsables de tot el que faci la gent, perquè realment està molt encesa per les deficiències del servei', ha conclòs Albert Orriols.