Ricard Font qüestiona si cal desdoblar tota l'N-II a Girona

Assegura que no es poden «seguir fent carreteres desdoblades al costat d'autopistes»

  • Anna Schlegel, una de les directives catalanes més influents -
Publicat el 24 de novembre de 2011 a les 19:26
Un moment del debat sobre infraestructures que ha tingut lloc durant la jornada Empresa i Coneixement, que s'ha celebrat a l'Auditori de Girona Foto: Xavier Pi / ACN

El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha qüestionat si cal desdoblar tota l'N-II a les comarques gironines perquè es pot considerar l'autopista AP-7 com a via complementària. Font ha admès que tenir la nacional desdoblada de punta a punta de la demarcació és una "reivindicació històrica" i un fet "de justícia", però també ha volgut fer un bany de realitat. "Ens hem de mirar al mirall, i no podem seguir fent carreteres desdoblades al costat d'autopistes", ha dit el director general. Per això, Ricard Font ha admès que ser "pragmàtics" passa per solucionar els actuals colls d'ampolla que té l'N-II però també per "fer un esforç" i pensar en fer servir l'AP-7 "com a complementària".

Reivindicació històrica però també sentit pragmàtic. Per al director general de Transports i Mobilitats, aquests són els dos termes amb què s'ha d'afrontar el debat sobre el desdoblament de l'N-II a les comarques gironines.

Ricard Font admet que el territori té dret a "disposar d'una carretera digna entre la Tordera i França", no només per garantir la qualitat de la infraestructura, sinó també per posar fre a la inseguretat en què es troben diversos trams de l'N-II.

Ara, aquesta carretera es troba totalment empantanegada entre Caldes de Malavella (Selva) i Maçanet, d'ençà que fa dos anys les constructores que executaven aquests dos trams van abandonar l'obra (una, per fallida i l'altra, per encariment del projecte). L'Estat ha adjudicat provisionalment la represa dels treballs al tram que s'estén entre Caldes i Sils, però encara no se sap quan les màquines començaran a treballar sobre terreny.

Pel que fa al tram entre Sils i Maçanet, la represa de l'obra és encara una incògnita. A més, al tram nord -que ja entra dins l'Alt Empordà- el Ministeri de Foment va aturar les obres de desdoblament entre Medinyà i Orriols. Aquí, a banda i banda de la carretera hi ha terres remogudes i estructures a mig fer.

Per al director general de Transports i Mobilitat, el desdoblament de l'N-II és "un fet de justícia". Ara bé, Ricard Font també ha volgut fer un bany de realitat, i lligar el projecte de la futura A-2 amb la situació de dificultats econòmiques derivades de la crisi.

Ser realistes i pragmàtics

Per això, Font ha demanat "ser realistes" i mirar el futur "amb un cert pragmatisme". I per al director general, això passa per "dignificar la carretera actual", sobretot els colls d'ampolla, i no deixar de reivindicar el desdoblament, però també per començar a pensar amb l'AP-7 com a una via complementària, que pot resoldre els dèficits de l'N-II.

"Ens hem de mirar al mirall, i no podem seguir fent carreteres desdoblades al costat d'autopistes", ha dit Font. El director general ha admès que ara no és fàcil fer aquesta reflexió -"i menys a Girona", ha dit- però ha demanat "fer un esforç" per entendre aquesta concepció sobre l'N-II.

"Ser pragmàtics passa per dignificar l'N-II i resoldre'n els colls d'ampolla per seguretat i capacitat, però també per veure quina és la complementarietat que pot tenir amb l'AP-7, per donar resposta tant als usuaris com a la nostra economia", ha conclòs Font.

Debat sobre infraestructures

El director general de Transports i Mobilitat ha participat aquesta tarda en un debat sobre Infraestructures, que s'ha fet en el marc de la jornada Empresa i Coneixement. A més de Font, a la taula rodona també hi han pres part el president del Consell Assessor de la UB, Joaquim Coello; el president de l'Associació del Transport Internacional per Carretera (ASTIC), Pere Padrosa, i el soci responsable d'infraestructures de KPMG , Cándido Pérez.

La jornada, que s'ha celebrat a l'Auditori de Girona, ha congregat més de 700 empresaris i directius que han debatut com poden donar resposta i participar a la reactivació empresarial. La iniciativa tenia per lema 'Pilars per a un nou model de creixement'.