El Festival Panoràmic de Granollers anuncia una gran retrospectiva de Roger Ballen

La 8a edició es farà del 10 d’octubre al 29 de desembre a Granollers, Barcelona i per primera vegada a Terrassa

Una de les imatges de Roger Ballen: Dresle i Casle, Twins, Western Transvaal, 1993
Una de les imatges de Roger Ballen: Dresle i Casle, Twins, Western Transvaal, 1993 | Roger Ballen
Redacció
20 de setembre de 2024, 12:01
Actualitzat: 12:15h

Panoràmic, festival de Cinema, Fotografia i més, que celebra la seva 8a edició del 10 d’octubre al 29 de desembre Granollers, Barcelona i, per primera vegada Terrassa, ja ha anunciat totes les exposicions de la seva programació. Enguany el festival comptarà amb 17 mostres que giren al voltant de la temàtica del festival, que està vinculada a la idea d’"Extrems”: de la violència extrema i les ideologies totalitàries de l’accelerat segle XX, als canvis de paradigma econòmics i socials del segle XXI.

Com a novetat, Panoràmic 2024 creix i s’expandeix. El festival amplia el nombre de dies, de ciutats i d’activitats programades. Cada ciutat inaugurarà les exposicions un dia diferent: Granollers el 10 d’octubreBarcelona el 24 d’octubre, i Terrassa el 14 de novembre.

El festival, que pretén ser un punt de trobada entre la imatge fixa i la imatge en moviment, amb disciplines que van de la fotografia al cinema, el vídeo, la instal·lació i altres pràctiques visuals contemporànies, comptarà, amb exposicions, projeccions, debats, tallers, visites guiades i conferències en els diferents espais culturals de les tres ciutats.

Panoràmic 2024 acollirà dues exposicions inèdites de dos fotògrafs imprescindibles del segle XX: la primera gran retrospectiva de Roger Ballen a l'estat espanyol, amb una extensa selecció de fotografies i algunes de les seves peces audiovisuals més impactants, i la mostra del fotògraf conceptual ucraïnès Boris Mikhaïlov, amb 35 díptics de gran format que confronten el present i passat del seu país.

Roger Ballen

Considerat com un dels fotògrafs essencials i més influents del segle XX, Roger Ballen (Nova York, 1950), geòleg de formació i fotògraf autodidacta -la seva mare va treballar a la prestigiosa agència Magnum-, fa més de 50 anys que es dedica a aquesta disciplina. El seu treball artístic explora aquella realitat que sovint es nega a mirar: rostres i cossos no normatius, animals silvestres (aus, rates, cadells), nines velles, filferros, màscares, grafitis i gargots en velles parets de pàtina artística.

Resident a Johannesburg, va començar a ser reconegut com a fotògraf a principis dels noranta, quan gairebé tota la seva fotografia, de personatges blancs marginals, estava realitzada en zones rurals o suburbanes de Sud-àfrica. Tot i que defineix la seva obra com a fotografia de carrer (street photography), interactua amb els personatges que retrata fins a arribar a establir les complicitats que caracteritzen el seu treball: una posada en escena en què fons i figura, cossos, espais i objectes es relacionen en un mateix pla.

El seu interès és més psicològic que no pas polític. Adjectius utilitzats per la crítica per descriure el seu treball han estat: inquietant, fosc, enigmàtic, sòrdid, humorístic, poètic, teatral, sinistre i claustrofòbic.

L’exposició “Roger Ballen. The other side. Film and photo works”, la primera gran retrospectiva dedicada al fotògraf a l'estat espanyol, vincula la imatge fixa i la imatge en moviment amb una extensa selecció de fotografies que representen els seus principals motius artístics i temes d’interès, i una selecció dels seus vídeos i pel·lícules més impactants.