El festival d’arts lumíniques Llum BCN 2025 torna al barri del Poblenou, aquest cop amb una instal·lació de l'artista visual de la Roca del Vallès, Joan Fontcuberta. A banda, hi haurà moltes propostes a l’aire lliure des d’aquest divendres fins diumenge i ampliarà l’horari en una edició amb 30 instal·lacions, obres de 15 artistes nacionals i internacionals i alumnes de 17 escoles de grau universitari de disseny i arquitectura.
A la façana del Museu del Disseny de Barcelona – DHub, Joan Fontcuberta presenta ‘Gènesi.IA’. La instal·lació projecta a la façana del DHub paisatges virtuals generats a partir dels versicles del Gènesi, que representen des del sorgiment de la llum i la foscor fins als paisatges del Jardí de l'Edèn. Una veu robòtica recita els versicles en diversos idiomes, proporcionant una experiència immersiva que especula amb la IA com a nova Deus ex machina.
Entre els treballs més destacats que mostraran les instal·lacions artístiques hi ha ‘Tènue llum retroactiva’, d’Isaki Lacuesta, ubicada al Museu d’Història de Barcelona Oliva Artés. La instal·lació audiovisual, inspirada en els versos de Louise Glück ‘A faint retroactive light’ i ‘But the light will give us no peace’, fusiona la música electrònica d’Ylia i la veu d'Alondra Bentley en una experiència totalment immersiva que dialoga amb el videoart clàssic dels 70 i 80. El que sembla un simple reflex es revela com una projecció que comença a desincronitzar-se subtilment dels moviments reals dels visitants, convidant al públic a emmirallar-se sobre altres persones. "Això ens recorda que no tenim control sobre el temps i l’espai i vivim simultàniament en molts temps i espais diferents", ha assenyalat el cineasta a l’ACN.
També destaca ‘Traffic Jam Zoom’ de Laura Clos ‘Closca’, al pati del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). A través de mitja dotzena de vehicles, aturats de manera caòtica, configurant un paisatge urbà inquietant, l’artista vol fer reflexionar al voltant de l’estrès, l’ansietat i l’angoixa quotidiana a Barcelona. En un moment precís, tots els vehicles s’il·luminen i sonen a l’uníson abans de tornar a les seves trajectòries individuals, i evidencien així com, en la societat actual, oscil·lem entre l’individualisme i la sincronització col·lectiva.
Playmodes reconnecta amb el cel nocturn amb ‘Astres’, una instal·lació que consciencia sobre la seva progressiva desaparició. Finalment, Lukáš Dřevjaný – OXOO presenta ‘Terraform’, una transformació generativa que converteix una façana en un llenç vivent amb làser i intel·ligència artificial.