Els pressupostos generals de l'Estat preveuen invertir 2.230,7 milions a Catalunya el proper any. Així ho inclouen els comptes entregats al Congrés aquest dimecres per la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, segons els quals el país rebrà el 17,2% del total d'inversions territorialitzades pel govern espanyol. Per tant, per sobre del 16,4% del seu pes pel que fa a la població però per sota de nou del 19% del PIB estatal que representa, el llindar que marca la disposició addicional tercera de l'Estatut que caldria complir.
Pel que fa al Vallès Oriental, destaca la polèmica autopista B-40 o Quart Cinturó. , on s'invertiran 9,3 milions d'euros. D'una banda, 9,2 milions d'euros en 6,2 km del tram entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls; i 127.000 euros en el subtram de Terrassa a Caldes de Montbui.
Ambdues obres formen part de la connexió viària entre les comarques del Baix Llobregat i els vallesos Occidental i Oriental -iniciada l'any 2006 i amb data per finalitzar l'any 2023- per evitar passar per Barcelona. Un projecte que ha estat rebutjat tant per col·lectius ecologistes com per veïns de la zona que veuen innecessari aquest vial en un moment quan es potencia la mobilitat sostenible i creuen que caldria millorar la connexió ferroviària per fer aquest trajecte.
[h3]2.230 milions per Catalunya[/h3]
En total, més d'un terç de les inversions incloses als pressupostos per a Catalunya anirien destinades a Adif, qui preveu gastar-hi 848,6 milions l'any vinent, per damunt dels 707,4 milions inclosos als comptes del 2021. La inversió catalana de Renfe també creix dels 262,1 als 274,1 milions, igual que el Ministeri de Transports, que salta dels 163,8 a 241,4 milions. En canvi, les partides previstes a Ports de l'Estat es redueix dels 197,2 als 138,4 milions, així com les d'Enaire cauen dels 118,9 a 95,5 milions.
Els comptes del 2021 preveien una inversió per a Catalunya de 2.101,6 milions, l'equivalent al 17,1% del total. Una xifra molt similar als 2.051 milions (16,8% del total) inclosos en el projecte de pressupostos del 2019 que finalment no van veure la llum, arran del qual el govern de Sánchez va convocar eleccions. Es tracta, en tot cas, de xifres força superiors als 1.351,4 milions per a Catalunya previstos en els últims pressupostos elaborats per l'executiu de Mariano Rajoy, el 13,1% del total territorialitzat.
Ara bé, entre les xifres d'allò pressupostat i aprovat pel Congrés i allò finalment executat acostuma a haver-hi una diferència notable. Entre 2013 i 2018, l'Estat no va gastar un terç de les inversions previstes als comptes en infraestructures i, en concret pel que fa a empreses públiques sensibles com Renfe i Adif, les "pluges de milions" acostumen a quedar en ben poc, ja que tan sols han executat un 40% d'allò pressupostat els darrers cinc anys. Pel que fa al 2020, el govern espanyol va destinar a Catalunya només el 12,7% de les inversions, i el primer semestre d'aquest 2021 no sembla que millori, ja que el primer semestre tan sols hi havia gastat el 10,7% del total territorialitzat (i el 13% del previst en el pressupost).
Els pressupostos de l'Estat preveuen 9,3 milions per la B-40
Més d'un terç de les inversions incloses als pressupostos per a Catalunya anirien destinades a Adif

- Protesta contra el traçat del Quart Cinturó. -
- CCQC
Ara a portada
Publicat el 13 d’octubre de 2021 a les 19:55
Actualitzat el 13 d’octubre de 2021 a les 20:02
Et pot interessar
-
Política Granollers i Sabadell reforcen aliances amb una trobada entre els dos governs
-
Política ERC, Junts i Primàries presenten una moció perquè Granollers doni suport a La Bressola
-
Política Les alcaldesses de Granollers i Mollet viatgen a Brussel·les per tractar les necessitats del territori
-
Política Llum verda al canvi de comarca d'Aiguafreda: del Vallès Oriental a Osona