
"Catalunya ha donat un mandat imperatiu als partits polítics que es comprometien a celebrar un referèndum sobre la independència." Amb aquesta nitidesa de plantejaments ha decidit obrir el prestigiós diari Financial Times la seva edició d'aquest dilluns, amb una fotografia a quatre columnes d'Artur Mas i un peu de foto en què assegura que el líder de CiU "ignorarà qualsevol intent de Madrid de bloquejar la independència”. I és que valoracions interessades a banda, les xifres d’aquest 25N demostren que l'electorat independentista creix, també al Vallès Oriental.
A la nostra comarca, els partits que defensen un estat propi en el seu programa electoral (és a dir, CiU, ERC, la CUP i SI) han aconseguit el 48,5% dels vots, enfront el 10,37% sumat en les últimes eleccions nacionals, les del 2010. Ara fa dos anys, CiU defensava el pacte fiscal i no la creació d’un estat propi. Així, els vots sobiranistes els van aplegar ERC (11.230, 6,59% del total) i Solidaritat (6.437, 3,78% ). Aquest diumenge, en una comarca amb més de la meitat dels pobles i el Consell Comarcal adherits a l’Associació de Municipis per la Independència, ERC gairebé ha triplicat el nombre de vots, aplegant 27.345 paperetes (13,61%). La CUP, que concorria per primera vegada en uns comicis al Parlament, ha aconseguit 6.326 vots (3,15%), aplegant així més suports dels que ha perdut SI, que s’ha quedat en 2.704 paperetes.

La comarca va cap a l'esquerra
És a dir, que entre ERC i la CUP ja sumen més vots i més tant per cent de suports (un 6,39% més) que l’assolit el 2010 pels mateixos republicans i Solidaritat. Però a aquestes xifres cal afegir-hi els vots aconseguits per CiU, que per primera vegada ha inclòs en el seu programa electoral la defensa d’un estat propi si així ho escullen els catalans.
El dret a decidir, al qual també s'hi afegeix ICV-EUiA (10,7% dels vots a la nostra comarca aquest 25N), ha marcat els comicis, però les retallades també han decidit molts vots. I en aquest punt entra en joc l’eix dreta-esquerra. Al Vallès Oriental, en els comicis del 2010, els partits d'esquerres (PSC, ERC i ICV-EUiA) van aplegar el 31,75% dels vots. En canvi, en els comicis de diumenge, i suma-t'hi una organització d'extrema esquerra com és la CUP, aquest eix assoleix, tot i la pèrdua de vots dels socialistes, el 41,63 dels suports.
Consulta aquí els resultats electorals al Vallès Oriental
