Cardedeu millora el seu POUM amb la incorporació de més habitatge social

Publicat el 16 de novembre de 2005 a les 19:55
El ple de l'Ajuntament de Cardedeu va aprovar dilluns inicialment la revisió del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM), després que el 24 de febrer d'enguany es demanés a la Direcció General d'Urbanisme de la Generalitat la seva devolució per tal d'adequar-lo a la nova llei d'urbanisme. Aquesta llei incorpora noves prescripcions com el foment de l'habitatge sostenible, la sostenibilitat territorial i l'autonomia local.

Un dels punts més destacables del POUM és l'augment de habitatge protegit: dels 3.664 nous habitatges previstos en el Pla, 1.359 gaudiran de protecció pública. Així s'anirà introduint aquest tipus de vivenda a través de diferents tipus de règim (concertat, general, especial o de lloguer) i de diferents superfícies (45, 55, 75 m²). L'adequació del POUM aprovada dilluns ha permès també completar l'informe ambiental per a que es pugui fer la corresponent avaluació d'impacte ambiental. El Pla implica els menors impactes ambientals, ja que garanteix la compacitat del nucli de Cardedeu i evita la difusió d'edificacions en el territori.

El model de poble i territori és la mateixa que el de l'aprovació provisional del POUM del 29 de juliol de 2004. Així, es basa en el respecte per l'entorn natural, la protecció d'elements d'interès arquitectònic i paisatgístic, i l'adopció de les mesures de menor impacte ambiental. A més, dota la població dels equipaments necessaris, garantint l'accés a un habitatge digne i a uns preus assequibles, incrementant les àrees d'activitat econòmica i conferint a les existents una transformació de més qualitat i valor.

Aquestes són les principals modificacions que recull el POUM aprovat dilluns respecte al que es va aprovar provisionalment l'any 2004:

• Incorpora un vial de xarxa bàsica de connexió de la urbanització de Sant Julià d'Alfou amb la carretera C-251 per tal d'evitar que els vehicles travessin el nucli urbà

• S'ha dibuixat, per prescripció expressa de la Direcció General de Carreteres de la Generalitat, la reserva de sòl per al pas del Quart Cinturó, tot i el posicionament contrari de l'Ajuntament de Cardedeu al model territorial i de mobilitat que aquesta infraestructura porta associada

• Ha augmentat la densitat i l'edificabilitat bruta de tots els sectors residencials en sòl urbanitzable. Aquest fet permet l'aparició d'habitatge protegit en tots els sectors.

• El sector "Can Montells-La Penya" passa a ser sector en sòl urbà enlloc d'urbanitzable

• S'ha eliminat el sector "Oest dels Dominics" passant a ser sòl no urbanitzable. D'aquesta manera augmenta encara més la superfície de sòl protegit d'especial interès agrícola

• Es redueix una hectàrea la superfície del sector "Estalvis nord-est" per tal de no travessar el torrent Llibre. A més, inclou la construcció d'un vial de ronda per a permetre la connexió de la urbanització d'Alfou amb la carretera C-251

• Incrementa la superfície del sector "Granada sud-est" per acabar la zona urbanitzable pel costat de llevant amb la "pota est" i una àmplia zona verda. Ja que s'ha eliminat el sector industrial anomenat Sud 7, s'ha previst la construcció d'un pont per sobre el ferrocarril i la urbanització del vial de la "pota est" que va des de la carretera C-251 fins a la línia del ferrocarril.

• S'ha augmentat el "Pla de les Parets sud" afegint els darreres de les illes situades en sòl urbà del carrer del Pi per poder crear façana urbana des de l'accés sud de la vila. Aquest sector inclourà el soterrament de la línia elèctrica d'alta tensió que creua aquests terrenys.

• S'ha creat un ou sector que inclou els terrenys de la masia de Can Eres Nou per a usos de serveis com l'hoteler, esportiu, d'oficines, de restauració, etc.

• S'ha ampliat el sector "Carretera C-251" per incorporar la resta dels terrenys del viver existent i finançar parcialment els costos d'urbanització de la construcció de la rotonda d'enllaç entre la C-251 i la carretera de Santa Agnès en el futur punt de pas sota el ferrocarril.

• S'ha eliminat el "Pla Especial de l'entorn de l'estació de tren en haver-se revisat la seva poca viabilitat tècnica i econòmica. A més, s'està preparant un conveni amb Renfe per dotar de mesures de seguretat l'entorn de les vies, permeabilitzar el seu traçat mitjançant un pas de vianants en el carrer Montseny i arranjar l'actual aparcament de vehicles.

• El catàleg de masies en sòl no urbanitzable s'ha corregit i ampliat

• S'han ajustat punts de la normativa com la previsió de places d'aparcament, l'establiment de densitats màximes, la regulació d'equipament privat, etc.

Recordem que el POUM aprovat provisionalment el juliol de 2004 fixava un sostre de 24.000 habitants per a l'any 2023. Ara aquesta xifra pot augmentar fins a uns 3.000 habitants més amb la incorporació de l'habitatge social que era quasi inexistent en l'anterior aprovació. En qualsevol cas, però, aquesta és un sostre poblacional que s'hi arribaria en el suposat cas que s'urbanitzés tot el que es pot urbanitzar i es construïssin totes les parcel·les del nucli urbà amb la màxima edificabilitat que preveu el document, i que s'enderroquessin tots els habitatges amb capacitat d'ampliar-se per substituir-los per altres amb més alçada.