Cardedeu signa un conveni amb Adif després de 8 anys de negociacions

Publicat el 28 de febrer de 2008 a les 15:31
 
El conveni fixa que Adif i l'Ajuntament de Cardedeu finançaran a parts iguals les obres d'execució del pas inferior del carrer Montseny i el tancament dels 700 metres de via entre la riera de Cànoves i la carretera de Dosrius. El pas soterrat facilitarà als usuaris l'accés a l'estació de ferrocarril per la banda nord, i per la banda sud es construirà una rampa suficientment àmplia per al pas de vianants i bicicletes. El pressupost total d'aquestes actuacions és de 784.485 euros. Adif es farà càrrec de la redacció del projecte executiu del pas soterrat en base a la proposta de l'Ajuntament i, segons el conveni, l'haurà de tenir enllestit en un termini de tres mesos per després contractar i executar les obres. Per tant l'Ajuntament preveu que es puguin executar les obres durant el segon semestre del 2008, i s'intentarà que es facin en paral·lel amb les de l'aparcament.
 
Pel que fa a les dues àrees d'aparcament a la zona sud de l'estació, aniran a càrrec de l'Ajuntament. De fet, la Junta de Govern del 27 de novembre de 2007 ja va aprovar el projecte d'urbanització d'aquests dos aparcaments, que tindran, entre els dos, capacitat per a 170 vehicles. Així, es guanyaran noves places d'aparcament i es millorarà l'accessibilitat i la seguretat a la zona. Un dels aparcaments és el situat a la zona contigua a la via, al camí que va de l'avinguda del Ferrocarril fins a la riera de Vallforners i que actualment està sense asfaltar i sense enllumenat públic. El projecte contempla la transformació total a través de la construcció d'un gran vial amb aparcaments a les dues bandes, amb una capacitat per a 130 cotxes. L'altre aparcament es construirà a l'avinguda del Ferrocarril, a l'altre costat del nou vial, proper a la carretera de Dosrius. La plataforma que hi ha actualment es pavimentarà i s'adequarà com a aparcament amb capacitat per a 40 cotxes.
 
Per la seva banda ADIF ha demanat sempre un aprofitament urbanístic per al sòl que resulti innecessari per a l'ús ferroviari. Per això l'Ajuntament s'ha compromès a modificar puntualment el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal en aquest àmbit. En aquest sentit, el conveni firmat rebaixa la quota d'edificabilitat del 0,7 m sostre / m sòl, acordat en anteriors negociacions, al 0,5 definitiu acordat pocs dies abans de la signatura. L'Ajuntament creu que aquesta demanda d'ADIF és una oportunitat per endreçar tot l'entorn ferroviari i recuperar l'ús i el domini públic d'uns terrenys que històricament han estat abandonats, sense cap tipus d'urbanització, generant una zona bruta, perillosa i desordenada en el perímetre de la via del tren i l'estació. Amb aquesta operació es millorarà l'accessibilitat a nord i sud de la via, i es condicionarà tota la zona d'aparcament amb l'objectiu també d'incentivar l'ús del tren com a transport públic. A més, la façana que suposa la via i el tren per a la vila acabarà tenint un caràcter més amable i una millor integració paisatgística.
 
La tinent d'alcalde Calamanda Vila i el secretari municipal Joan Manel Fernández han acompanyat l'alcalde en el seu viatge a Madrid.
 
8 anys reclamant seguretat
El pas soterrat del carrer Montseny és una vella reivindicació dels veïns del Poble Sec i del mateix Ajuntament. Des de l'any 2000, el conveni per tirar endavant el projecte ha estat a punt de signar-se vàries vegades, però impediments i incompareixences per part d'Adif han fet anul·lar les trobades. Tot i així, s'han fet múltiples gestions. Per una banda, des del consistori s'han fet mocions del Ple, reunions d'alcaldes, propostes de convenis, nombroses trucades telefòniques i s'ha enviat moltes cartes a Adif, a la Secretaria General de Infraestructuras del Ministerio de Fomento, a la direcció de Rodalies Renfe de Barcelona, a la delegació del Govern a Barcelona, al conseller de Política Territorial i Obres Públiques i al president de l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), entre d'altres. Pel que fa als veïns, s'han manifestat en diverses ocasions i han recollit signatures, que després han portat al Síndic de Greuges. Fins i tot el Parlament de Catalunya ha donat suport unànime a l'Ajuntament en les reivindicacions del pas soterrat per a vianants i bicicletes al carrer Montseny instant a Adif a executar les obres.