El pla PIVE suavitza la caiguda de la venda de vehicles al Vallès Oriental el 2012

Durant el 2012 s'han venut 4.836 cotxes, el 17,1% menys que l'any anterior · Les tres marques que lideren el rànquing són Ford, Opel i Renault

Publicat el 04 de febrer de 2013 a les 18:30
La venda de vehicles continua caient en picat a la nostra comarca. Foto: NacióGranollers

La venda de cotxes al Vallès Oriental ha tornat a caure en picat durant el 2012, seguint la mateixa tendència que es va iniciar a la meitat del 2010. Tot i això, les ajudes del pla PIVE, sobretot al darrer trimestre, han suavitzat la baixada i no s'ha arribat als resultats del 2011, el pitjor del sector en els últims anys. El pla PIVE, que s'ha renovat aquest febrer, suposa un estalvi de 2.000 euros per vehicle, que aporten a parts iguals el govern espanyol i la marca.

La crisi i les poques perspectives de sortir-ne han desincentivat els compradors, a més de la darrera pujada de l'IVA. Així, l'any passat al Vallès Oriental es van matricular un total de 4.836 vehicles (3.984 turismes i 852 tot terrenys), segons dades facilitades pel Gremi del Motor. La xifra suposa una reducció del 17,1% en relació a l'any 2011, quan es van vendre 5.832 vehicles (4.856 turismes i 976 tot terrenys). Amb aquestes dades a la mà, es constata que el sector és un dels més afectats per la crisi, amb una caiguda continuada durant els últims anys: el 2011 les vendes ja van baixar al voltant d'un 23,3%.

Dades similars a la resta de Catalunya
Les dades de la comarca són força similars a les de la resta de Catalunya. Per demarcacions, Tarragona és la que ha registrat un millor comportament en les vendes globals de l'any, amb el -8,58% respecte 2011, seguida de Barcelona (-11,25%), Lleida (-13,83%) i Girona (-14,16%). "Tot i que acabem l'any amb una mica més d'optimisme de com el vam començar, les vendes de vehicles nous continuen caient", explica el president del Gremi del Motor, Miquel Donnay.

La marca líder en matriculacions a Osona el 2012 va tornar a ser Ford, amb 425 vehicles, 124 menys que el 2011. Segueix una sorprenent Opel, que ha aguantat l'embranzida i ha venut fins i tot més cotxes que en l'exercici anterior: 420 vehicles per 410 el 2011. En tercer lloc se situa Renault, amb 369 vehicles, també per sota de l'any anterior. En les següents posicions se situen les marques Peugeot (331), Citroën (311), Nissan (308) i Seat (307), aquesta última amb una caiguda vertiginosa que l'ha fet perdre la segona posició de l'any passat, que va assolir amb 442 cotxes.

Per primer cop des que va començar la crisi, també es noten les caigudes en els vehicles de luxe, que fins ara semblava que aguantaven el cop. Així, per exemple, Mercedes, perd algunes vendes (passa dels 134 vehicles venuts a la nostra comarca als 132). Porsche passa de 19 a 11. I Ferrai aquest any tampoc ha tancat cap venda al Vallès Oriental En l'apartat de vehicles tot terreny, la marca líder amb molta avantatge sobre els seus competidors és BMW, amb 96 cotxes venuts. El segon lloc del rànquing és per a Toyota i KIA, amb 72 vehicles, seguit de Land Rover (62).

Augmenta l'ajuda a les famílies nombroses
El govern central ha renovat el plan PIVE a principis d'aquest mes de febrer, tal com reclamava el sector. Aquestes ajudes han aconseguit variar la tendència i el mercat global de vehicle nou de Catalunya ha registrat aquest gener un creixement del 0.74% respecte gener de 2011, amb un total de 7.879 unitats venudes. Aquest és el primer resultat positiu des de fa 30 mesos, amb l’excepció de l’agost, que va ser produït per un avançament de les compres per l’anunci de l’augment de l’IVA.

La renovació del Plan Pive incorpora varies novetats d’impacte directe per al comprador. La més destacada és disminució dels anys del vehicle a desballestar, que passa  a ser de 12 a 10 pels turismes i de 10 a set pels vehicles comercials. Una altra és  l’increment de l’ajuda per a 3.000 per a famílies nombroses que escullin un vehicle de turisme de més de cinc places i amb classe energètica A, B o C. A més, per aquestes famílies, el límit de base impositiva del vehicle s’augmenta fins els 30.000 euros, a diferència dels 25.000 euros de la resta.

La duració del programa serà de 12 mesos o fins a l’exhauriment dels fons destinats a substituir 150.000 vehicles. "La renovació del Plan Pive ha esta rebuda pel sector amb els braços oberts, conscients que ajudarà a afrontar aquest any que es preveu molt difícil per la xarxa de distribució catalana. Cal pensar que els principals beneficiaris d’aquesta ajuda son els particulars i que el canal particular és el pilar de les empreses de casa nostra", diu Donnay.

Dades matriculacions al Vallès Oriental el 2012. Inclou Bages, Osona i Ripollès (EXCEL)