Els anti-quart cinturó denuncien ''utilització partidista''d dels anuncis d'inversions de la Generalitat

Publicat el 04 d’octubre de 2006 a les 09:35
La Campanya Contra el Quart Cinturó apel•la a la responsabilitat de la classe política i exigeix rigorositat en les declaracions dels representants del Govern.. Afirmen en el seu nou comunicat: '' Les declaracions del Secretari per a la Mobilitat al diari El Punt (2/10/06) sublimen l'engany continu amb què el Govern de la Generalitat pretén utilitzar els reiterats anuncis d'inversions en infraestructures. En aquestes declaracions, Manel Nadal afirma que el Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers es podria començar a construir el 2008.''

El comunicat segueix dient:

Cal recordar que el Govern de la Generalitat de Catalunya aprovà, el passat 25 de juliol, el Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC). Aquest instrument de planejament sectorial estableix que el tram Terrassa-Granollers del Quart Cinturó en tot cas s'hauria de desenvolupar durant el període 2016-2026, tot i que abans hauria de ser sotmès a avaluació ambiental i a una anàlisi per eixos de mobilitat. A més, la reserva definitiva hauria de ser establerta pel Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana de Barcelona.

Sorprèn enormement, per tant, que el responsable de la redacció i aprovació d'aquest document pugui informar amb tanta imprecisió només perquè convé mostrar que determinades inversions han estat contemplades en la proposta de pressupostos generals de l'Estat.

La darrera licitació del Quart Cinturó sense dotació pressupostària suficient: una altra mostra de les presses electorals

El Boletín Oficial del Estado publicava el 28 de setembre la licitació per part del Ministerio de Fomento del tram Viladecavalls-Olesa de Montserrat del Quart Cinturó. Aquesta licitació, amb un import de 194 milions d'euros i aprovada en Consell de ministres a principis de mes, no disposa de crèdit suficient en els pressupostos generals del 2006 ni tampoc en la proposta del 2007. Una vegada més el govern de l'Estat i el de la Generalitat ens han mostrat que darrera del discurs de sostenibilitat només hi ha paraules buides. La impugnació d'aquest acord és un dels propers passos que impulsarà la Campanya.

La planificació territorial i la gestió de la mobilitat, una altra vegada les grans oblidades.

Una vegada més, els anuncis d'inversions en infraestructures esdevenen el centre d'una política de planificació territorial i gestió de la mobilitat sostenible absents a la Regió Metropolitana. Primer anuncis de licitació del tram Abrera-Terrassa del Quart Cinturó. Després promeses d'inversions per l'alliberament de peatges que resulten ser parcials i inversions milionàries per recuperar el dèficit acumulat a la xarxa de Rodalies de RENFE (casualment imports ja promesos anteriorment, no executats, i similars als que suposen la licitació del primer tram del Quart Cinturó). Finalment, un altre gran anunci d'injecció a la xarxa ferroviària.

La licitació de les obres del Quart Cinturó en ple mes d'agost, un alliberament de peatges que finalment és parcial, anuncis d'inversions en trens que seran insuficients (el desdoblament Barcelona-Vic ja no és un anunci nou i l'import només permet desdoblar fins a La Garriga; l'absència d'inversió en el Quart Cinturó Ferroviari, malgrat existir previsions durant tres anys en els pressupostos generals de l'estat que no s'han executat) són clares mostres d'una política de mobilitat obsoleta fonamentada en la construcció de noves vies per a vehicles i la manca de confiança en el sistema públic de transport col•lectiu.

La necessària gestió del territori com a bé natural limitat obliga a plantejar la gestió de la mobilitat en l'àmbit de la Regió Metropolitana amb models que integrin la totalitat de les infraestructures com a sistema en xarxa, amb una única autoritat de transport i amb un canvi radical en la modalitat del transport. De nou, abans que destinar recursos i esforços polítics a models territorials eficients, la classe política prefereix parlar d'inversions, no sigui que aturem un país que està sobredotat en autopistes i autovies i infradotat en xarxa ferroviària. La ineficiència de les xarxes de mobilitat que ens proposen i el biaix constant en les inversions executades (exclussivament en grans infraestructures, i bàsicament de mobilitat amb vehicle privat) sembla que es correspongui a la ineficiència dels nostres gestors, mancats d'una visió moderna i complexa de la realitat del país. Les mancances existents en la xarxa secundària de carreteres i en el sistema de transport públic continuen essent les ventafocs de les inversions.

Fins i tot el PITC fou aprovat amb calçador

L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i l'Associació per la Defensa i l'Estudi de la Natura (ADENC), aquesta darrera entitat integrada dins la Campanya Contra el Quart Cinturó, van presentar el mes d'agost passat un recurs de reposició contra l'aprovació del PITC. El recurs, fonamentat en greus mancances jurídiques del document i del procediment administratiu, en demana la nul•litat i abocarà, probablement, en un contenciós administratiu que podria suspendre la seva executivitat.

L'estricte compliment de la legalitat (Ley 9/2006 i Directiva 2001/42/CE sobre avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient, i Llei 9/2003 de la mobilitat) ha estat bandejat per facilitar l'aprovació d'un document clarament mancat de justificació, incomplet i insuficient en un final de legislatura accelerat i accidentat. De nou, els interessos polítics per davant de la discussió ordenada, rigorosa i serena sobre planejament territorial i les xarxes de mobilitat.

Campanya Contra el Quart Cinturó
El Baix Llobregat, el Penedès i el Vallès, 3 d'octubre de 2006