L'ACA assenyala que gran part de les aigües resultants de l’extinció de l’incendi han arribat a la depuradora de Montornès, gestionada pel CBT, on s'ha contingut l’abocament gràcies a uns dipòsits que han emmagatzemat 4.500 m3 d'aigua, i que ara caldrà analitzar. Amb tot, l'ACA també apunta que una petita part de l’abocament ha arribat fins al riu a través dels sobreeixidors.
Durant tot el dissabte, l’ACA i el Consorci Besòs Tordera van fer diverses inspeccions on van constatar una làmina blanquinosa a l’aigua del riu, fruit de l’abocament provinent de l’extinció de l’incendi. També van comprovar que hi havia peixos morts en diversos trams, els quals han estat retirats per l’ADF, en coordinació amb els ajuntaments de Montcada i Reixac i Santa Coloma de Gramenet.
També dissabte, un cop es va donar l’incendi per extingit, a través del Consorci Besòs Tordera es van fer tasques per netejar el tram del col·lector d’on van sortir les aigües d’extinció de l’incendi a través dels sobreeixidors amb un camió cuba, per acabar amb l’abocament a medi.
Aquest dilluns, tècnics de l’ACA i del CBT han fet noves inspeccions des de Montornès fins a la desembocadura del riu per prendre noves mostres de l’aigua i analitzar si encara hi ha peixos morts. Els tècnics asseguren que, visualment, el riu presenta un color habitual.
També s’està analitzant l’estat del col·lector i de la depuradora, que aquest mateix matí ha recuperat el seu funcionament habitual, asseguren l'ACA i el CBT. La previsió és analitzar ara les restes del vessament que estan emmagatzemades als dipòsits a la depuradora. Un cop es tinguin els resultats de les diferents analítiques a finals d’aquesta setmana, es recopilarà tota la informació de l’episodi i s’obrirà un expedient per analitzar quines són les següents accions.
.@aigua_cat i el @consorcibesos intensifiquen els controls per avaluar l'impacte de l'extinció de l'incendi en un polígon de Montornès del Vallès en el riu #Besòs. Més informació a la nota de premsa: https://t.co/QRtj2AVFpm pic.twitter.com/wjL0ZsrFUV
— ACA (@aigua_cat) March 21, 2022
L'ACA recorda que, al pla 2022-2027 té prevista una inversió de 63 MEUR per a mesures com la construcció de sistemes de retenció d’aigües pluvials i l’execució d’instal·lacions per a minimitzar l’impacte en el medi de la descàrrega de sistemes unitaris a la xarxa en baixa. També per al mateix període hi ha previstos 8,5 MEUR per al projecte de recuperació ambiental del Besòs.