COMUNICAT DE L'AJUNTAMENT
L’entrada en vigor del Decret Legislatiu 1/2005, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei d’Urbanisme, i el Reglament de l’esmentada llei el juliol de 2006, dota als municipis d’un mecanisme de planificació, el PLA D’ORDENACIÓ URBANÍSTIC MUNICIPAL (POUM).
La redacció del POUM permetrà a l’Ajuntament :
- La definició d’una utilització racional del territori i el medi ambient.
- Conjuminar les necessitats de creixement amb la preservació dels recursos naturals i dels valors paisatgístics, arqueològics, històrics i culturals, a fi de garantir la qualitat de vida de les generacions presents i futures.
- La configuració de models d'ocupació del sòl que evitin la dispersió en el territori, afavoreixin la cohesió social, considerin la rehabilitació i la renovació en sòl urbà, atenguin la preservació i la millora dels sistemes de vida tradicionals a les àrees rurals i consolidin un model de territori globalment eficient.
- La preservarvació dels valors paisatgístics d'interès especial, el sòl d'alt valor agrícola, el patrimoni cultural i la identitat dels pobles de les Franqueses.
- Aportar nous criteris i solucions a la mobilitat i estudiar les relacions amb els municipis veïns des de la perspectiva de l’ús del territori (Cànoves, l’Ametlla, la Garriga, Cardedeu, la Roca, Canovelles i Granollers).
- Facilitar el principi constitucional d’accés de les persones a un habitatge digne mitjançant les reserves de sòl per habitatge protegit.
- L’obtenció dels equipaments necessaris per incrementar els serveis d’acord amb el creixement del municipi.
En el procés de redacció del POUM, l’Ajuntament garantirà i fomentarà els drets d'iniciativa, d'informació i de participació de la ciutadania en els processos urbanístics de planejament, amb la constitució d’òrgans locals estables de caràcter informatiu i deliberatiu, que incloguin totes les entitats del municipi i recullin les diferents sensibilitats, aprofitant també l’ús de les noves tecnologies.
El POUM s’ha de plantejar amb agosarament i, no obstant, amb realisme. Es demana un planejament nou que no només plantegi un exercici d’actualització i posta al dia dels objectius i dels instruments del planejament i la gestió urbanístiques, però no es consideraria adequat un Pla no sustentat en una base suficientment sòlida d’executabilitat de les seves propostes i estratègies, ja sigui a curt, mig o llarg termini.
Es vol un procés de revisió que no trenqui radicalment el normal procés de les actuacions urbanístiques en marxa.
Es vol que la revisió del Pla serveixi, a més, per a articular el planejament urbanístic amb la planificació global dels serveis municipals i també, amb els dependents d’altres Administracions.
Les propostes del Pla no es poden limitar a aquelles que siguin pensables i executables en l’àmbit de la competència local, sinó que caldrà plantejar-ne algunes que requeriran de l’acord institucional per garantir la seva viabilitat. El Pla ho ha de permetre i facilitar.
Es considera imprescindible afrontar aquest procés amb la màxima voluntat de debat dels problemes i de les propostes i, per tant, es garantiran mecanismes de participació ciutadana amplia i que, si cal, vagin més enllà dels obligats per les disposicions legals vigents, definint un nou model de preparació i presentació de propostes urbanístiques.
L’urbanisme no pot desenvolupar-se correctament sense el coneixement i l’opinió dels ciutadans; per aquesta raó es posarà un especial èmfasi en la participació pública de particulars, entitats i associacions, al llarg de tot el procés de redacció i molt especialment en la fase inicial i preparatòria de la mateixa.