
L'Assemblea General de l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), que aplega 67 poblacions, moltes d’elles del Vallès Oriental, s’ha reunit aquest divendres al Centre Cultural la Marineta de Mollet del Vallès per aprovar les directrius del programa d’actuacions per al 2013. El president de l'AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral ha fet referència a la complicada situació econòmica que viu el país, que ha portat a una dràstica reducció de viatgers en transport urbà i interurbà, i ha reclamat al Govern que de cara a l’any vinent "no es redueixi encara més" l'aportació de la Generalitat al transport de la segona corona metropolitana, que actualment és de 5 milions d’euros.
Mayoral ha qualificat l'actual Llei de transport com a "poc satisfactòria, perquè no ajuda a buscar solucions mancomunades ni al finançament per part dels ajuntaments". Per aquest motiu, "l'AMTU ha de ser capaç de ser un instrument al servei dels consistoris, compartint bones pràctiques en matèria de transport i cercant noves maneres de treballar per tal de fidelitzar els usuaris del transport i fer-lo més eficient", ha sentenciat l’alcalde de Granollers, que ha destacat que entre els objectius de l'AMTU hi ha el de seguir participant en el debat públic de planejament de les infraestructures, "enfortint el nostre paper com a lobby de pressió en matèria de transport".
L'Estat espanyol retalla aportació
El director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha respost que "en un moment de crisi en què l’Estat ha reduït la seva partida de 200 milions d'euros a només 94 milions per al 2013, la Generalitat no només ha mantingut sinó que ha augmentat la inversió en transport públic, perquè el considerem dins de les polítiques socials com una branca imprescindible de l'estat del benestar", i ha manifestat la seva voluntat de mantenir l'aportació a la segona corona mitjançant el contracte-programa.
Durant la seva intervenció, Font ha posat èmfasi en la creació de l'anomenada TMobilitat, que està previst que entri en funcionament el 2014 i que, en paraules del director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat "resultarà una revolució". Es tracta d'un nou sistema sense contacte que permetrà a l'usuari pagar en funció de l'ús que faci del transport. "Suposarà un canvi de mentalitat de l'usuari i un canvi en la gestió del transport, oferint un servei de més qualitat i que ens permetrà conèixer amb detall com i quan es mou la ciutadania", segons Font.