
La Sindicatura de Comptes ha detectat que l'expresident del Palau de la Música, Fèlix Millet, va condicionar una aportació d'uns 90.000 euros per la biblioteca de l'Ametlla del Vallès (concretament, per als mobles) a l'aprovació d'una requalificació urbanística a una finca propietat seva i de la seva dona al municipi: els Avellaners de Can Plandolit. Un informe de la Sindicatura detecta "mancances i deficiències" en les requalificacions urbanístiques que s'han fet en aquesta finca. L'organisme conclou que en alguns tràmits no hi consta tota la documentació necessària o que l'interès públic de l'operació "no estava suficientment motivat".
En un informe de gairebé 100 pàgines, la Sindicatura analitza la gestió urbanística de l'Ajuntament de l'Ametlla del Vallès en relació amb la finca Els Avellaners de Can Plandolit per encàrrec del Parlament. El període de fiscalització comença el 2001, quan es va iniciar la tramitació administració de la primera requalificació fins a l'actualitat, quan encara està en tràmit la tercera requalificació. Es tracta d'una finca de 44.443 metres quadrats situada al sud del nucli urbà de l'Ametlla. El pla general d'ordenació aprovat l'any 1987 va classificar aquesta finca com a sòl no urbanitzable, però en els darrers deu anys ha estat objecte de tres modificacions en relació a la classificació i qualificació urbanística original, segons es desprèn de l'informe.
Més de 100 habitatges en sòl no urbanitzable
La Sindicatura afegeix que, de l'anàlisi de l'activitat urbanística de l'Ajuntament de l'Ametlla i de la Comissió Territorial d'Urbanisme de Barcelona, es conclou que la gestió efectuada a aquesta finca "es va desenvolupar sense el rigor que era necessari i, per tant, amb mancances i deficiències". L'informe exposa diferents irregularitats en la primera modificació, iniciada l'any 2001, per reclassificar els terrenys com a urbanitzables i poder-hi construir 55 habitatges potencials. La Sindicatura considera que la justificació que s'exposa en la documentació aportada pels propietaris per a la modificació "no es va emparar en cap mena d'anàlisi quantitativa que valorés i refermés la conveniència i l'oportunitat de la requalificació", de manera que "l'interès públic no estava suficientment motivat".
En relació a aquesta primera modificació, l'informe conclou que "els propietaris de la finca van condicionar l'efectivitat del pagament d'una aportació de 90.151 euros per finançar la compra de mobiliari per a la biblioteca municipal a l'aprovació definitiva de la modificació puntual del PGO en el sector, instrument urbanístic necessari per possibilitar la requalificació. Aquesta aportació es va determinar en un conveni de patrocini i mecenatge formalitzat el juliol del 2002 i, segons la Sindicatura, no es va fer efectiva fins a l'any 2009.
Pel que fa a les altres dues modificacions, en la segona es va incrementar en vuit unitats el número d'habitatges màxims, arribant a 63, mentre que en la tercera, la tramitació de la qual no ha acabat, els propietaris van demanar arribar a 129. Segons l'informe de la Sindicatura, "la justificació de la necessitat d'aquest canvi del planejament tampoc no va tenir el suport de cap mena d'estudi o d'anàlisi quantitativa que en valorés la conveniència i l'oportunitat per al conjunt del municipi".
