Presentació de la Policia de Proximitat a Canovelles

Publicat el 12 d’octubre de 2007 a les 11:04
Amb la clara voluntat d'establir línies reals d'actuació de la seguretat a Canovelles, la Policia Local  ha participat en els darrers dos anys en un Cercle de Comparació Intermunicipal de Policia Local, organitzat per la Diputació de Barcelona i amb la participació de 24 municipis de la Província de Barcelona.
 
A partir d'aquests cercles s'han establert una sèrie d'indicadors comuns i consensuats entre els diferents cossos policials que ens ha permès mesurar, comparar i avaluar tan la nostra operativitats bàsica com la nostra capacitat de gestió.
 
 
A títol d'exemple, es podria destacar que en els següents indicadors, la Policia Local de Canovelles ha superat en un cinquanta per cent la mitjana del total dels municipis participants:
 
  • Percentatge de denúncies per delictes i faltes ateses a les dependències de la Policia Local de Canovelles.
  • Nombre de denúncies per infraccions a les OOMM de convivència i tinença d'animals.
  • Nombre de denúncies per tinença i consum de substàncies estupefaents, o armes prohibides.
  • Nombre d'actuacions de policia assistencial.
  • Nombre de denúncies per infraccions greus de trànsit (alcoholèmies).
 
A data d'avui, i comptant les dades que disposem fins a 30 de setembre (nou primers mesos de l'any), les dades relatives als fets delictius comesos a Canovelles serien de forma general els següents.
 
  • reducció dels delictes en un 25, 36 % (347 – 259)
  • reducció de les faltes penals en un 21,10 % (360 – 284)
 
A vistes dels resultats, la Policia Local de Canovelles compleix les seves funcions bàsiques de seguretat ciutadana de forma eficient, però volem anar més enllà i enfortir els llaços de confiança amb la ciutadania.
 
És aquesta la raó principal de crear una unitat específica de Policia de Proximitat: establir i enfortir llaços de confiança que permetin augmentar la sensació de seguretat a Canovelles. Ja que la realitat és que la seguretat és un fet a Canovelles. Per tant, cal treballar els vincles amb la ciutadania per tal que les sensacions – tal i com demostrava l'enquesta de satisfacció de la Diputació de Barcelona – també siguin una realitat.
 
La Unitat de Proximitat està formada, en el seu inici, per tres agents: una dona i dos homes, els quals restaran alliberats de les tasques genèriques dels serveis bàsics i d'urgència, i es dedicaran principalment a les funcions concretes de proximitat. Aquestes funcions ja no poden ser el patrullatge passiu i a peu pels barris – figura clàssica del "guardia de barri"- sinó que les seves funcions van més enllà.  La Policia de Proximitat ha de donar satisfacció de forma proactiva a la ciutadania, convertint-se en l'agent de confiança del ciutadà. Els agents treballaran en un horari flexible i adaptable a les diferents problemàtiques amb les que es puguin trobar.
 
Els agents de la Policia de Proximitat han de convertir-se en l'agent que respon i que atén de forma integral i continuada al ciutadà en un afer concret, responsabilitzant-se des del seu inici fins la seva resolució. Serà fonamental la interlocució proactiva amb els ciutadans, per tal d'aconseguir que aquests tinguin una visió més propera i directa dels problemes que els puguin afectar, de fomentar la proximitat entre el ciutadà i l'agent policial, de donar un tracte més humà, facilitant una via mediadora i social de resolució de problemes. Han de ser els agents que ajudin a vetllar per la bona convivència entre els veïns, entre la ciutadania per tal d'aconseguir la Canovelles amable que desitgem.