Flipa mandonguilles!! L’AMPA de l’escola Ponent demana el menjador-cuina per l’escola pic.twitter.com/pC4EilUxs9
— AMPA Ponent (@Ampa_Ponent) December 5, 2020
L'Ajuntament de Granollers avisa que el local on les famílies volen que s'instal·li la cuina és municipal i que no es pot hipotecar amb un equipament de la Generalitat.
En un comunicat, l'AMPA lamenten que el centre "és una escola invisible i de màxima complexitat, ignorada sistemàticament per les institucions en terme d’equitat i discriminació positiva". I recorden l'evolució del centre: "En un inici era un centre d’una sola línia, però amb l’increment demogràfic, el curs 2007-08 va iniciar el desdoblament per convertir-se en un centre de doble línia. Hi havia la promesa política d’ampliació mitjançat la construcció de dos edificis: un per infantil i un altre on ubicar el menjador, la cuina, biblioteca i el poliesportiu. En espera de les obres, durant uns anys, el desdoblament va obligar a hipotecar espais comuns de l’escola, i va arribar un moment que es van haver d’instal·lar 3 barracots al pati". El curs 2012-2013 es va poder inaugurar el nou edifici d’infantil, però l’esperat segon edifici on ubicar l’espai cuina menjador ja no va arribar.
L’edifici d’infantil està constituït per una planta primera on s’ubiquen les aules d’infantil i altres polivalents "i una planta baixa propietat de l’ajuntament de la que no s’ha fet ús durant vuit anys, un espai d’uns 1.000 m2 finançat amb diners públics. Avui dia, i a conseqüència del desdoblament, l’escola encara pateix deficiències per mancances d’espais", alerten.
L'AMPA considera que en aquesta planta baixa s'hi podrien fer cabre "les promeses de menjador-cuina, espai polivalent-gimnàs i biblioteca (a la biblioteca a més s’hi podria accedir des del parc i ser la biblioteca de barri tan esperada, creant espais educatius i socialitzadors)".
També recorden que el curs passat l’Ajuntament, juntament amb el Departament d’Educació, va plantejar-se convertir l’escola en institut-escola: "Un cop més, veïns i AMPA vam expressar la nostra oposició al projecte, ja que només hi veiem una perpetuació del gueto, privant als alumnes de l’escola de Ponent a conèixer altres realitats de la ciutat". Critiquen que el fet que aconseguissin aturar el projecte d’institut-escola "va incomodar a la Regidoria d’Educació. Les dues administracions van desaparèixer, malgrat haver-ne reconegut les mancances i la necessitat de fer una actuació amb un projecte global per tal de combatre la segregació i l’etiqueta d’escola de màxima complexitat".
A tot plegat s'ha de sumar l'anunci de l'Ajuntament de Granollers de l'acord amb Educació per a la cessió d'un espai municipal per ampliar el menjador, i que faria que el nou menjador s'ubiqués a la planta baixa de l'edifici municipal que hi ha al costat de l'escola i que els Serveis Territorials fessin la inversió (uns 180.000 euros) per adequar l'espai: "Possibilitarà a l'escola tenir una zona de menjador amb 120 places, un espai d'office per preparar i repartir el menjar, lavabos i un ascensor per accedir-hi. Les obres començaran durant les propers dies i es preveuen una durada de 3 mesos. El nou menjador ocuparà aproximadament la meitat de l'espai de la planta baixa d'aquest edifici municipal, possibilitant que la resta pugui ser utilitzat amb finalitats educatives per al barri i la ciutat".
El consistori, a més, explica que un cop acabada aquesta actuació "els Serveis Territorials del Departament i l'Ajuntament s'han compromès amb la direcció de l'escola i l'AMPA a estudiar la viabilitat d'instal·lar una cuina en l'actual espai de menjador, que deixarà d'utilitzar-se com a tal un cop entri en funcionament el nou".
En desacord
Des de l'AMPA expliquen que el Departament cedeix la maquinària de la cuina de l’antiga escola Vilamagore de Sant Pere de Vilamajor (escola que es va reconvertir en institut i es va tancar el servei de cuina) i asseguren que ja ha fet l’ingrés de diners a l’escola en concepte de mudança de la maquinària i la instal·lació. "Semblen bones notícies, oi? Doncs faltava llegir la lletra petita! La sorpresa arriba quan la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Granollers no vol instal·lar-hi la cuina. Nosaltres argumentem que el servei de menjador de l’escola l’utilitzen 200 infants diàriament, assegurant-ne la viabilitat econòmica del menjador amb cuina pròpia. A més, gairebé el 50% dels alumnes de l’escola tenen beca de menjador. Això vol dir que l’àpat del migdia és el més important per tots aquests alumnes i les seves famílies. Pensem que la qualitat del menjar és important, perquè tot i que el servei de càtering ha assolit nivells de qualitat molt alts, mai serà tan bo com el menjar acabat de fer en les mateixes instal·lacions".
L'AMPA també critica els desacords entre administracions: "Les disputes entre regidoria i Departament són perquè l’Ajuntament cedeix el local de propietat Municipal i el Departament no inverteix en els equipament que necessita l’escola fruit del desdoblament. (menjador-cuina, biblioteca i espai polivalent- gimnàs). S’adonen les administracions que mentrestant els qui més pateixen les conseqüències de les seves lluites són els alumnes d’una escola de màxima complexitat de Granollers, i per tant els més vulnerables de la ciutat? A algú li importa el benestar d’aquests ciutadans de Granollers?"