Els fets es remunten a l'octubre de 2006, quan va tenir lloc a la localitat de Piera (Anoia) un robatori amb violència i intimidació en un domicili d'una urbanització. Segons la denúncia de la víctima, tres lladres s'haurien fet passar per policies per escorcollar el seu domicili i endur-se'n 6.000 euros.
Quatre mesos després d'aquest robatori, agents del Grup de Delictes Violents de la Unitat Regional d'Investigació de Manresa van portar a terme l'operació Santa Fe, que va acabar amb la detenció d'un grup d'assaltants de cases, entre els quals hi hauria els presumptes lladres que haurien robat la casa de Piera.
En aquesta operació, els mossos van detenir 5 persones que formaven part d'un grup especialitzat en robatoris amb violència i intimidació a l'interior de domicilis utilitzant armes de foc i fent-se passar per falsos policies.
Un cop detinguts, els agents van fer una roda de reconeixement perquè la víctima del robatori de Piera identifiqués els lladres, i aquesta només en va reconèixer un. Aquest fet, altres indicis de la policia i contradiccions de la víctima van aixecar les sospites dels investigadors ja que els detinguts tenien molts antecedents per fets similars i, a més, alguns estaven relacionats amb tràfic de drogues, de manera que a partir d'aquell moment es va iniciar una investigació per controlar els moviments de la víctima del robatori i el seu company. L'objectiu era esbrinar si mantenien alguna relació amb algun dels detinguts.
Poc temps després els agents van poder constatar que el matrimoni de Piera, format per Pedro GG i Concepción CR, es dedicava de forma habitual al tràfic de cocaïna, venent la droga a traficants de nivell inferior de la comarca de l'Anoia.
Concretament, Pedro GG obtenia la droga d'un grup de narcotraficants de nacionalitat boliviana que es dedicava a enviar persones a Bolívia i Argentina perquè retornessin a Espanya amb cocaïna. Aquesta banda també contactava amb els anomenats muleros, que són les persones que s'empassen la droga i la transporten l'interior del cos.
Els correus amb la droga arribaven a diferents aeroports espanyols i sempre procedien d'un país que no estigués relacionat amb el tràfic per tal de no aixecar cap tipus de sospita policial en els controls aduaners. L'entrada de la droga la feien amb maletes amb doble fons o utilitzant muleros, que porten al seu interior cilindres de 10 grams de cocaïna i que normalment arriben a transportar entre 50 i 80 d'aquests cilindres.
Després d'identificar tot el grup, els mossos, coordinats pel jutjat número 2 d'Igualada (Anoia), van detenir un total de 9 persones com a presumptes autores d'un delicte contra la salut pública, concretament per tràfic de drogues.
En l'operació, anomenada Santa Fe 2, també hi han participat efectius de l'Equip de delinqüència organitzada i antidroga (Edoa) de la Guardia Civil de Catalunya ja que l'última detenció i registre es va realitzar el 7 d'agost a Águilas (Múrcia). En aquesta població vivia Juan Bautista MN, que era el principal responsable d'aconseguir els muleros i de coordinar les operacions d'entrada de la droga a l'Estat Espanyol.
Els investigadors sospiten que el grup enviava mensualment diverses persones a països productors de cocaïna per tal que portessin la droga a l'Estat Espanyol. Es calcula que cada mes podrien arribar a entrar entre 3 o 4 quilos de cocaïna cada mes.
En el transcurs de l'operatiu s'han realitzat un total de 3 entrades i escorcolls i s'ha intervingut més de 800 grams de cocaïna, premses per empaquetar cocaïna i un total de 21.000 euros. La droga intervinguda té un valor d'aproximadament 50.000€.
Els detinguts de nacionalitat espanyola són:
- Raul TC, de 30 anys i veí de Mollet del Vallès
- Elisabet LF, de 37 anys i veïna de Mollet del Vallès
- Una menor d'edat veïna de Mollet del Vallès
- Jose PP, de 47 anys i veí de Mollet del Vallès
- Concepción CR, de 36 anys i veïna de Piera
- Pedro GG, de 40 anys i veí de Piera
- Elisabet LF, de 37 anys i veïna de Mollet del Vallès
- Una menor d'edat veïna de Mollet del Vallès
- Jose PP, de 47 anys i veí de Mollet del Vallès
- Concepción CR, de 36 anys i veïna de Piera
- Pedro GG, de 40 anys i veí de Piera
Els detinguts de nacionalitat boliviana són:
- Marcelino JN, de 38 anys i veí de Santa Perpètua de la Mogoda
- Moisés Ronald AV, de 27 anys i veí de Santa Perpètua de la Mogoda
- Juan Bautista MN, de 47 anys i veí de Águilas (Múrcia)
- Moisés Ronald AV, de 27 anys i veí de Santa Perpètua de la Mogoda
- Juan Bautista MN, de 47 anys i veí de Águilas (Múrcia)
Sis d'aquests detinguts, concretament Raul TC, Elisabet LF, José PP, Pedro GC, Marcelino JN i Juan Bautista JN, han ingressat a presó sense fiança, mentre que els altres tres han quedat imputats per delictes contra la salut pública.
La investigació continua oberta, ja que alguns dels detinguts podrien estar relacionats amb la detenció de muleros que els cossos policilas han practicat durant els darrers mesos en aeroports espanyols.