Aquesta setmana han començat els treballs d'implantació de la nova senyalització a la xarxa viària de l'Àmbit Metropolità. Aquesta és la segona fase del pla iniciat l'any passat que ha de modernitzar el conjunt de la senyalització de les carreteres de la Generalitat. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques va engegar a l'inici de legislatura un pla de xoc per millorar la senyalització d'orientació de les carreteres. L'objectiu és informar els conductors de forma més completa i entenedora sobre les diverses destinacions de la via on transiten. Això permet guanyar en seguretat viària i qualitat en la conducció.
El conjunt del pla de renovació de la senyalització té un cost superior als 44 MEUR i preveu millorar la senyalització d'unes 2.982 cruïlles amb la instal·lació d'uns 29.000 nous plafons S'actua sobre totes les cruïlles de la xarxa viària de la Generalitat, sobre les cruïlles de carreteres de la Generalitat amb carreteres de les diputacions i, finalment, sobre les cruïlles entre carreteres de la Generalitat i carreteres de l'Estat. És la primera actuació d'aquestes característiques que es du a terme a l'Estat espanyol des dels anys 60.
Aquest pla s'està executant a les carreteres de les Comarques de Girona, Camp de Tarragona i Ponent. L'inici de les obres de senyalització a l'Àmbit Metropolità implica entrar en una segona fase, que suposarà la renovació i millora de la senyalització en la zona amb més volum de trànsit del país. Actualment, en el totes les obres ordinàries de millora de les carreteres que comporten renovació de senyals, ja s'implanta el nou model de senyalització.
Àmbit Metropolità
Al mes d'agost es van adjudicar les actuacions de millora de la senyalització d'orientació a les carreteres de l'Àmbit Metropolità, per un import de gairebé 8 MEUR. Els treballs han començat ja aquesta setmana a les carreteres B-140 i C-155 entre Sabadell i Polinyà. La implantació de nova senyalització d'aquesta fase a l'àmbit metropolità finalitzarà a mitjans del 2006.
La xarxa viària d'aquestes comarques és la que més complexitat presenta tant a nivell d'orientació, com en concentració d'encreuaments i volum de trànsit. En aquesta fase, s'actuarà per exemple en carreteres com la C-58, amb una intensitat mitjana de pas de més de 100.000 vehicles diaris o a la C-17 amb una intensitat d'entre 50.000 i 80.000 vehicles que hi circulen cada dia.
Amb la renovació de la senyalització a l'Àmbit Metropolità es preveu actuar en 300 cruïlles i instal·lar uns 4.000 plafons a les carreteres de la Generalitat de les comarques del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Oriental, Vallès Occidental, Maresme, Garraf, Alt Penedès.
A banda de les dues actuacions iniciades recentment, es preveu que des del gener fins a l'estiu s'iniciïn de forma seqüencial les actuacions de remodelació de la senyalització a la C-55, C-59, C-60, C-33, C-58, C-17, C-35, C-352, C-31 i C-61.
En una fase següent es completarà la millora de senyalització viària a les carreteres de segon nivell de les comarques de l'Àmbit Metropolità.
Balanç primera fase campanya de senyalització
El pla de xoc de millora de la senyalització d'orientació viària es va engegar a principis del 2004 i es troba ara en diferents fases d'execució a les carreteres d'algunes comarques de Girona, Ponent i Camp de Tarragona.
Així, la fase inicial ha millorat la senyalització de les carreteres a les següents zones:
Finalitzat:
Girona est: Baix Empordà i costat est del Gironès, Alt Empordà, Selva i Pla de l'Estany
420 cruïlles, 3.500 plafons, 4,15 MEUR.
Execució al llarg del 2005 i 2006:
-Ponent: Segrià, Pla d'Urgell, Urgell, Segarra i Garrigues. En execució. Acabament previst per al proper febrer.
320 cruïlles, 2.560 plafons, 2,38 MEUR.
-Camp de Tarragona: Tarragonès, Alt Camp, Baix Camp, Baix Penedès i Conca de Barberà. En execució. Es preveu acabar el proper mes de febrer
350 cruïlles, 2.800 plafons, 4,75 MEUR.
Un cop completada l'actuació, s'hauran millorat la senyalització de 1.090 cruïlles i s'hauran instal·lat més de 8.860 nous plafons, amb una inversió de 11,2 MEUR.
Properes actuacions
El pla de senyalització té previst actuar en una tercera fase en les Comarques Centrals, de les Terres de l'Ebre, de l'Alt Pirineu i Aran i en les carreteres gironines no incloses en la primera fase. En aquests moments, la redacció dels projectes de les respectives actuacions està molt avançada. Es preveu que les obres s'executin al llarg del 2006 i 2007.
-Comarques Centrals: Bages, Anoia, Osona, Solsonès i Berguedà.
571 cruïlles, 4.800 plafons, 6 MEUR.
-Girona oest: Ripollès, Garrotxa i costat oest del Gironès, Alt Empordà, Pla de l'Estany i La Selva.
283 cruïlles, 2.350 plafons, 4,5 MEUR .
-Alt Pirineu i Aran: Vall d'Aran,pallars Sobirà, pallars Jussà, Alta Ribargorça, Alt Urgell i Cerdanya.
373 cruïlles, 3.100 plafons, 4,4 MEUR.
-Terres de l'Ebre: Ribera d'Ebre, Baix Ebre, Montsià i Terra Alta.
218 cruïlles 1.800 plafons, 3 MEUR.
-Metropolità b: Inclou les carreteres de segon nivell no executades en la fase anterior en aquest mateix àmbit.
233 cruïlles, 3.980 plafons, 7 MEUR.
Un cop finalitzada aquesta fase s'haurà completat el Pla de millora de senyalització d'orientació de les carreteres de la Generalitat amb l'actuació en més de 2.982 cruïlles amb la instal·lació d'uns 29.000 nous plafons i una inversió de més de 44 MEUR.
Model de senyalització vertical
Característiques tècniques:
El model de senyalització que s'està implantant a banda de modernitzar i millorar la qualitat dels plafons, té en compte els criteris de visibilitat, claredat, continuïtat i jerarquització dels principals punts de destinació per tal de fer més entenedora l'orientació a les carreteres catalanes i aconseguir que la conducció sigui així més còmoda i segura.
Plafons:
Els nous senyals que s'estan instal·lant es fan amb alumini, que té avantatges funcionals, estètics i de seguretat viària en cas d'impacte. Fins ara s'emprava el ferro galvanitzat que es corrou abans i és menys flexible.
Nous criteris de senyalització:
Criteri de Visibilitat: Els plafons es col·loquen a 2,20 metres d'altura, en lloc dels 1,20 metres actuals, per tal de millorar la seva visibilitat. Així mateix, els senyals s'implantaran en llocs que permetin una detecció llunyana del plafó.
Criteri de Llegibilitat: Cada plafó de senyalització ha de contenir un nombre limitat de mencions (3 com a màxim i, en alguns casos molt excepcionals, 4) i amb una mida adient per tal de facilitar-ne la lectura. La mida de les lletres s'adapta a la velocitat de la via i, per tant, serà més gran a les carreteres de la xarxa bàsica i més petita a les de la xarxa local.
Criteri de Continuïtat: Un cop senyalitzat un determinat indret, a totes les cruïlles successives que es trobi el conductor, el mateix indret continuarà senyalitzat per tal de garantir un encaminament òptim.
Els principals pols de la xarxa (nuclis de població, llocs d'interès turístics, centres industrials o de serveis, etc.) es classifiquen d'acord amb criteris objectius (població, importància específica...) Aquesta classificació permetrà jerarquitzar els itineraris entre les diferents destinacions i servirà de base per seleccionar les mencions que apareixen a la senyalització.
Es defineixen 6 tipus de pols:
Superespecials: països i capitals de comunitat autònoma
Especials: capitals de demarcació
Primaris: capitals de comarca, aeroports, ports, etc.
Secundaris: poblacions mitjanes
Terciaris: poblacions petites
Quaternaris: llocs molt petits
L'ordre en què es disposaran els pols dins el senyal seguirà un criteri de proximitat.

ARA A PORTADA
Publicat el 03 de gener de 2006 a les 08:01
Et pot interessar
-
Societat Dispositiu especial de trànsit per al Gran Premi de MotoGP a Montmeló
-
Societat Aquests seran els cursos de l'escola d'adults de Cardedeu el 2025-2026
-
Societat Tomben la històrica estació de tren de Parets pel desdoblament de l'R3
-
Societat Festa Major de Granollers: tota la programació
-
Societat Una doctora de l'Hospital de Granollers a una pacient: «Si no em parla en espanyol no l'atendré»
-
Societat Granollers fa el primer pas cap a l'habitatge cooperatiu: «Saber que no et faran fora dona estabilitat i tranquil·litat»