Una unitat mòbil complementa el servei de Teleassistència al Vallès Oriental

Publicat el 25 d’octubre de 2006 a les 12:03
La diputada de Benestar Social, Katy Carreras-Moysí, i l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron, han presentat avui, a Mataró, la Unitat Mòbil per a l'assistència a les persones que ja disposen del servei de Teleassistència i que dóna cobertura al Maresme i part del Vallès Oriental.

El nou equipament està dotat de recursos per atendre emergències, petites actuacions d'urgència i dispositius per fer front a onades de fred o calor.
Les novedoses Unitats Mòbils consisteixen en un vehicle tot terreny, disposen de personal tècnic i una dotació de recursos per atendre emergències. Tenen la missió de millorar el servei de Teleassistència a través d'un millor grau de servei personalitzat, reforçant les visites a domicili, el recordatori de l'agenda, la possibilitat d'actuar en casos de caigudes o altres emergències i establir una estreta comunicació entre el Servei Local de Teleassistència i les persones usuàries.

La Diputació de Barcelona ha posat en marxa en els últims mesos tres Unitats Mòbils: la que avui s'ha presentat és la tercera en entrar en funcionament i cobreix un total de 62 municipis, corresponents al Maresme i una part del Vallès Oriental. Les altres dues es van posar en marxa el mes d'abril i fan la cobertura de la resta de municipis del Vallès Oriental - Vallès Occidental – Bages, una, i Baix Llobregat - Alt Penedès – Garraf, l'altra.

Actualment, hi ha instal•lats a la província – excepte la ciutat de Barcelona – més de 13.000 aparells de teleassistència, amb una demanda mitjana de 60 aparells diaris, el que suposa atendre més de 1200 noves demandes cada mes. En total es dóna cobertura a 244 municipis de la província. En aquest sentit, la Diputació manifesta la seva voluntat de créixer fins a donar servei a les persones més grans de 80 anys que visquin soles, com a col•lectiu prioritari.

La Unitat Mòbil dóna resposta a emergències, durant les 24 hores del dia. Al conjunt de les Unitats Mòbils s'han atès un total de 235 emergències: 98 sanitàries; 109 socials, on fins ara no hi havia cap recurs professional que atengués a l'usuari/àries; i 28 problemes de salut, que no sempre requereixen de l'atenció o derivació directa a un metge o recurs d'emergència sanitari. Del conjunt d'emergències, 102 corresponen a l'activitat realitzada per aquesta 3a Unitat Mòbil a la comarca del Maresme, tot i que només fa 18 dies des del seu funcionament.

Pel que fa al perfil d'usuaris, el 80% són dones i el 20% homes; el 50% d'aquestes persones tenen més de 85 anys, viuen soles o tenen algun grau de dependència. Quan a la tipologia de les trucades, el 62% corresponen a trucades de seguiment, recordatori de medicació, etc.; el 33, 5% són dels les persones usuàries, per demanar informació o ajut en casos de caigudes o crisis de angoixa i el 4,5% restant les fa també la persona usuària buscant la conversa per situació de soledat.