Nou pas per deixar enrere la sequera. Els embassaments de les conques internes acaben de superar el llindar del 50%. Les reserves dels pantans s'han disparat quasi 20 punts en tot just dues setmanes i assoleixen el nivell de juliol de 2022.
Del 31 al 50%
El divendres 7 de març, just abans de la borrasca Jana, el conjunt dels embassaments de les conques internes estaven al 31,4% de capacitat. Des d'aleshores, s'han encadenat diversos episodis de precipitacions que han permès mantenir els cabals dels rius molt per sobre dels normals.
L'impacte de la depressió Laurence -la tercera amb nom del mes de març- ha tornat a deixar fins a 100 litres en punts de la Selva i 75 a l'Alt Empordà, precisament a l'embassament de Darnius-Boadella. Per tot plegat, aquest dijous a la tarda s'ha superat el llindar del 50%.
Tot fa pensar que l'increment es mantindrà els pròxims dies i setmanes. Això és perquè a banda de cabals notables i les majors reserves de neu dels darrers anys, es preveuen nous episodis de precipitacions.
Aquesta setmana, el Govern va relaxar o eliminar les restriccions a nou de les 18 zones amb les quals es divideixen les conques internes de Catalunya. Tanmateix, el sistema Ter-Llobregat -que abasteix tota la regió metropolitana de Barcelona, l'àrea urbana de Girona, la Costa Brava sud i part de la Catalunya Central- es va mantenir en alerta, fet que suposa les mínimes restriccions incloses en el pla especial de sequera.
La consellera Sílvia Paneque va apostar per la prudència i va parlar de la importància de superar el llindar del 60% -aquest dijous ja està per sobre del 51%-. Ara bé, què diu exactament el pla? Per una banda, és necessari que el conjunt dels embassaments del Ter, el Llobregat i el Cardener superin els 300 hm3, un fet que ja va passar dimecres -actualment, estan per sobre de 307-.
Tanmateix, hi ha una segona condició que encara no s'està complint. El sistema Ter, format per Sau i Susqueda, ha de tenir més de 180 hm3. De moment, malgrat l'increment continuat de les darreres dues setmanes, se situen en 167 hm3. Ara bé, amb uns cabals molt per sobre dels habituals, les majors reserves de neu dels darrers anys i nous episodis de precipitacions a la vista, és qüestió de dies que també se superi aquest llindar.