El 26 de gener del 1939 acabava la Guerra Civil a Terrassa. El mateix dia que entraven a Barcelona, les tropes "nacionals" comandades pel general Franco entraven a la ciutat per posar fi a dos anys i mig de guerra... i donar pas a gairebé quaranta anys de dictadura. Aquest dijous en fa 78 anys.
Després que dos dies abans les bombes de l'aviació italiana caiguessin sobre Terrassa i Matadepera, les tropes van entrar a la ciutat amb poca resistència, tot i la crida a la lluita dels antifeixistes que encara no havien fugit.
Per això, l'arribada del bàndol franquista va ser més un relleu en el poder que una operació militar. Les tropes van començar el ritual de la "liberación" i van perseguir, empresonar i afusellar els pocs que encara resistien. Quedaven poc més de dos mesos pel final definitiu de la Guerra, tot i que Catalunya acabaria de ser ocupada l'11 de febrer.
Els franquistes van proclamar com a alcalde de la ciutat Josep Homs i Bages, que ja ho havia estat abans de la Guerra: durant el bienni de suspensió de l'Estatut que va seguir els Fets del 6 d'octubre. Homs era un industrial del tèxtil vinculat al monarquisme salista, i també havia estat regidor durant la dictadura de Primo de Rivera.
Les tropes de Franco van entrar a Terrassa tal dia com avui fa 78 anys
El 26 de gener del 1939 l'exèrcit "nacional" posava fi a la Guerra Civil a la ciutat, el mateix dia que també ocuparien Barcelona
ARA A PORTADA
Publicat el 26 de gener de 2017 a les 13:26
Actualitzat el 26 de gener de 2017 a les 13:45
Et pot interessar
-
Cultura i mitjans El Parc Audiovisual de Catalunya tindrà el plató més gran de l’Estat
-
Cultura i mitjans Tot el que has de saber per assistir de públic al nou programa de Buenafuente a Terrassa
-
Cultura i mitjans MútuaTerrassa anuncia el guanyador del VIII Concurs de contes de Sant Jordi
-
Cultura i mitjans Improvisació, rock i música clàssica arriben a la Factoria Cultural de Terrassa
-
Cultura i mitjans Es manté el Pícnic Jazz de Terrassa malgrat les previsions de pluja
-
Cultura i mitjans Camille Thurman debuta a Catalunya dins del Festival de Jazz de Terrassa