Quines poblacions de Catalunya es beneficiarien del tren orbital que planteja el Govern?

La nova ruta ferroviària permetrà connectar la segona corona metropolitana sense passar per Barcelona

  • Un tren de Rodalies, en una imatge d'arxiu. -
Publicat el 04 de juny de 2025 a les 15:15
Actualitzat el 04 de juny de 2025 a les 17:19

Connectar el Garraf amb el Maresme amb tren i sense passar per Barcelona. Aquesta és la proposta del tren orbital que el Govern té sobre la taula per tal de garantir un servei ferroviari a través de la segona corona metropolitana. Un projecte enterrat en un calaix des del 2004 pel seu elevat cost però que garantiria la mobilitat transversal ferroviària a les comarques a l'entorn la capital catalana. Actualment, per anar d'un punt a un altre sempre cal passar per Barcelona, ja que la connexió horitzontal és inexistent.

Amb el nou tren orbital projectat, la nova línia ferroviària tindria parada a Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró unint així les sis capitals de les comarques de la segona corona: el Garraf, amb l'Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental, l'Oriental i el Maresme. 

En total 120 quilòmetres de recorregut en tren dels quals la meitat ja estan construïts. El recorregut total seria de dues hores i tindria 39 parades -18 de les quals de nova construcció- i una dotzena d'intercanviadors amb Rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Es calcula que el nombre de viatgers diaris estaria al voltant dels 96.000 i el pressupost fer-se realitat rondarà els 4.000 milions d'euros. 

En aquest sentit, el Govern pretén així descongestionar la xarxa ferroviària actual, minimitzar la dependència amb la ciutat de Barcelona, o dinamitzar l’economia, el desenvolupament urbanístic i social de les ciutats mitjanes de la perifèria barcelonina.  

Part del traçat ja està en funcionament a través de les vies regulars de Rodalies. En concret, els trams que ja funcionen són els de Vilafranca del Penedès – Martorell, que actualment és part de la branca sud de la línia R4; el de Terrassa - Sabadell, la branca nord de la línia R4; el de Mollet - Parets del Vallès, part de la línia R3; i el de Martorell - Granollers, que és la línia R8. 

  • Línia de tren orbital a la segona corona metropolitana.

Aquesta proposta ferroviària ha de ser l'alternativa al transport per carretera, que actualment és el més utilitzat per moure's entre aquestes ciutats, ja que el trajecte és substancialment més curt en temps i quilòmetres. De fet, es preveu que part d'aquest trànsit quedi absorbit per la nova autovia B-40 entre Abrera i Terrassa i que tindrà la seva continuïtat fins a Sabadell amb la Ronda Nord. Una via que ha estat criticada per anteposar-se precisament a la proposta d'unir aquests territoris amb tren. 

Connectar un milió d'habitants

Després de l'àrea metropolitana de Barcelona, l'anomenada segona corona metropolitana aplega més d'un milió d'habitants entre les seves principals ciutats. Segons les últimes dades de l'Idescat referents al 2024, els set municipis que es beneficiarien del tren orbital sumen 784.959 habitants però tren donaria servei a un total de 27 municipis.  

  • Vilanova i la Geltrú (Garraf): 70.293 habitants
  • Vilafranca del Penedès (Alt Penedès): 41.541 habitants 
  • Martorell (Baix Llobregat): 28.483 habitants 
  • Terrassa (Vallès Occidental): 228.294 habitants
  • Sabadell (Vallès Occidental): 221.564 habitants
  • Granollers (Vallès Oriental): 63.897 habitants
  • Mataró (Maresme): 130.887 habitants 

 Tots els municipis que es beneficiarien del tren orbital: 

  1. Olèrdola (Alt Penedès)
  2. Santa Margarida i els Monjos (Alt Penedès)
  3. Vilafranca del Penedès (Alt Penedès)
  4. Abrera (Baix Llobregat)
  5. Esparreguera (Baix Llobregat)
  6. Martorell (Baix Llobregat)
  7. Olesa de Montserrat (Baix Llobregat)
  8. Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat)
  9. Canyelles (Garraf)
  10. Sant Pere de Ribes (Garraf)
  11. Sitges (Garraf)
  12. Vilanova i la Geltrú (Garraf)
  13. Argentona (Maresme)
  14. Mataró (Maresme) 
  15. Barberà del Vallès (Vallès Occidental)
  16. Sabadell (Vallès Occidental)
  17. Terrassa (Vallès Occidental) 
  18. Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental)
  19. Viladecavalls (Vallès Occidental)
  20. Granollers (Vallès Oriental)
  21. La Roca del Vallès (Vallès Oriental)
  22. Les Franqueses del Vallès (Vallès Oriental)
  23. Mollet del Vallès (Vallès Oriental)
  24. Montmeló (Vallès Oriental)
  25. Montornès del Vallès (Vallès Oriental)
  26. Parets del Vallès (Vallès Oriental)
  27. Vilanova del Vallès (Vallès Oriental)