MAPA La plaça de Salvador Espriu, la vuitena «plaça de nou» de Terrassa

Els Minyons hi han descarregat el 3 i el 4 de 9 amb folre a la vigília de la seva Diada | Repassem els vuit indrets que han vist castells de nou pisos a la ciutat

Publicat el 19 de novembre de 2016 a les 17:22
Actualitzat el 19 de novembre de 2016 a les 18:29


La plaça de Salvador Espriu, a la cantonada entre el carrer de la Unió i el passatge de Joan Corominas, al bell mig del centre de Terrassa, s'ha convertit aquest dissabte al migdia en la vuitena plaça que veu castells de nou pisos, com ha confirmat l'expert casteller i tuitaire Castellística.

La fita l'han assolit els Minyons de Terrassa, a l'actuació de vigília de la seva Diada. Els malves han aixecat en aquesta plaça el 3 de 9 amb folre i el 4 de 9 amb folre, a més del 5 de 8 i el pilar de 7 amb folre. També hi han actuat els Castellers de Caldes de Montbui, que hi han fet el 4 de 7, el 3 de 7 amb pilar i el 3 de 7.

Segons les dades de Castellística, la primera plaça que va veure castells de nou a Terrassa va ser el raval de Montserrat, el 1988, amb el primer 3 de 9 amb folre carregat dels Minyons. En aquell moment va ser la primera plaça fora de la zona tradicional que veia un castell de nou, després de la plaça del Blat de Valls, la plaça de Braus de Tarragona i la plaça de la Vila de Vilafranca del Penedès.

A més, el Raval va ser el primer lloc on es va veure un castell de gamma extra en l'era moderna: el 2 de 9 amb folre i manilles carregat pels Minyons el 1993. Fins a nou colles han coronat els nou pisos a davant de l'Ajuntament, incloent els Castellers de Terrassa, el 1995, i dues hi han fet castells de Gamma Extra: els Minyons i els Castellers de Vilafranca, que hi van fer el pilar de 8 l'any 2001.

La plaça Vella va ser la segona de la ciutat en veure castells de nou. De fet, va estrenar la categoria de nou i la de Gamma Extra alhora, amb el 2 de 9 carregat pels Minyons a la Festa Major del 1998, quan es feien les obres de l'aparcament del Raval. També va ser la primera en veure el 3 de 10 amb folre i manilles descarregat, el 1998, i el 4 de 10, el 2015.

Aquest diumenge, a la Diada dels Minyons, la plaça Vella podria veure, a més de l'actuació dels malves, castells de gamma extra dels Castellers de Sants i dels Capgrossos de Mataró. Els de Sants són una de les altres dues colles que hi ha fet castells de gamma extra; l'altra són els Castellers de Barcelona, que han carregat el 9 de 8.

La casa Jacint Bosch, el local dels Minyons de Terrassa, al carrer del Teatre, a més dels que han fet als seus assajos, va ser el tercer lloc on es va veure un castell de nou en una actuació: va ser el 2004, a la Diada del Local dels malves, amb un 3 de 9 amb folre.

Passarien deu anys fins que s'estrenés una nova plaça de 9 a Terrassa, i van fer-ho, un cop més, els Minyons: la Seu d'Ègara, és a dir, les Esglésies de Sant Pere, van veure el 3 de 9 amb folre el 2014, i un any més tard van veure el 9 de 8, considerat de Gamma Extra.

El raval de Montserrat té la particularitat de tenir un segon indret de nou pisos: el frontal del Mercat de la Independència, on els Minyons van fer el 3 de 9 amb folre el maig del 2015, a la Fira Modernista.

La sisena plaça de nou va ser, el mateix dia, la tercera plaça de deu de la ciutat. El Parc de Sant Jordi, davant de la Masia Freixa, va veure com els Castellers de Sants estrenaven la categoria de plaça de nou amb un 3 de 9 amb folre a la Diada de la Nova Atenes, l'octubre del 2015. Minuts més tard, els Minyons descarregaven el 3 de 10 amb folre i manilles. A més, a la mateixa diada, la Colla Vella dels Xiquets de Valls hi va fer el 4 de 9 amb folre i pilar.

Per últim, la plaça de la Torre del Palau era, fins aquest cap de setmana, l'última en estrenar-se com a plaça de nou. Els Minyons van triar aquest indret emblemàtic de la ciutat, que llueixen a l'escut, per fer-hi la vigília de la històrica Diada del 2015. Hi van descarregar el 3 i el 4 de 9 amb folre.
 

3 de 9 amb folre dels Minyons a la Vigília de la seva diada, a la plaça de Salvador Espriu Foto: @Minyons