No s'ensuma la fi de Coll Cardús

Els veïns de Vacarisses es queixen que amb l'arribada de l'estiu les males olors s'intensifiquen mentre que a Viladecavalls en els últims mesos s'ha reduït l'impacte

Publicat el 29 de juliol de 2012 a les 18:12
Abocador de Coll Cardús

Plou sobre mullat a Coll Cardús. Les altes temperatures de l'estiu han augmentat considerablement la pudor i les molèsties. A més, les deixalles es van amuntegant de manera progressiva fins al punt que l'abocador s'apropa al límit de capacitat màxima. La fortor afecta dues poblacions del Vallès Occidental: principalment Vacarisses i, en menor mesura, Viladecavalls. En ambdós casos s'han produït reiterades queixes veïnals i Medi Ambient s'ha compromès a posar fil a l'agulla per eradicar un problema molt molest i que ve de lluny.

Crida a la complicitat
Pel que fa a Viladecavalls, si bé les mesures implementades per l'empresa explotadora (a requeriment de la Direcció General de Qualitat Ambiental de la Generalitat) han reduït el nombre de queixes des del febrer, l'Ajuntament manté actiu el sistema de registre de queixes per males olors. Els veïns les poden denunciar per telèfon o presencialment a les dependències municipals. A més, es manté contacte tant amb l'empresa encarregada de la gestió de l'abocador de Coll Cardús, com amb l'entitat encarregada de la gestió de la instal·lació veïna del Centre de Tractament de Residus (CTR), com amb les plataformes veïnals i la Generalitat.

No hi ha programada cap reunió amb data concreta, però la previsió és fer-ne per avaluar el seguiment de les actuacions realitzades. D'altra banda, fa dos mesos la Direcció General de Qualitat Ambiental es va comprometre amb el Consistori a realitzar un estudi odorífer específic un cop finalitzat el programa de millores previst durant el 2012. Des de l'Agència de Residus, se seguirà posant èmfasi a seguir aplicant les mesures correctores a la planta de tractament de lixiviats.

Quant a la data de tancament, en l'autorització d'un abocador no se'n fixa cap de concreta. De fet, només s'estableix un pla de tancament quan els residus arriben a les cotes fixades; en el cas del de Coll Cardús l'entitat admet que "s'està molt a prop d'arribar a les cotes de tancament fixades en l'autorització".

50 queixes
A Vacarisses, ja estan acostumats a les olors de l'abocador però no deixa de preocupar-los i molestar-los que sigui arribar l'estiu i haver de tancar finestres. Una de les urbanitzacions més afectades és Els Caus però també Torreblanca II. Bona prova d'això és que els veïns tenen la paciència de denunciar constantment a la Policia i a l'Ajuntament les pudors que han de suportar.

Així, com recull la Plataforma Prou Pudors a Coll Cardús,  el mes de maig es van recollir fins a una cinquantena de denúncies i la majoria eren queixes per una olor "forta" i es concentraven a les dues urbanitzacions mencionades, tot i que també n'hi havia alguna del mateix nucli urbà. "Fa una pudor horrible, insuportable, tot depèn de l'aire, però cada dia ens toca una estona sentir aquesta olor. El cap de setmana passat l'abocador era ple de brossa i no la van tapar amb terra. Com que va quedar a l'aire lliure, la pudor s'intensificava", argumenta Eduard, un veí dels Caus, i afegeix: "La meva dona i jo truquem 3 o 4 cops per setmana a la policia per denunciar-ho i em consta que aquí al Caus hi ha diverses famílies que també ho fan".

L'Ajuntament s'ha reunit diverses vegades amb l'Agència de Residus per buscar una solució però sembla que l'empresa té la paella pel mànec.

La problemàtica és menor a Terrassa, on la pudor se sent de manera esporàdica als barris de La Maurina i Ca n'Aurell. Tècnics municipals es van reunir a principis d'any amb Prou Pudors i van comprovar que, en aquell moment, no hi havia queixes formals de pudors referides a Coll Cardús al municipi de Terrassa.

En qualsevol cas, aquests tècnics avisen d'un matís essencial i és que, segons ells, les pudors provenen de l'abocador i no pas del Consorci de Tractament de Residus com ha sortit publicat en algun mitjà. A Terrassa també esperen que l'Agència de Residus doni una solució definitiva al més aviat possible.