L'Ajuntament de Terrassa comprarà quatre autobusos de segona mà

El govern tira endavant l'adquisició per tal de "reforçar el servei" després les recents incidències que han deixat la flota amb quatre unitats menys | Es tracta d'uns vehicles amb més de deu anys de vida i uns 500 mil km de rodatge que s'espera que aguantin fins que arribin els nous autobusos, a principis de 2017

Un dels quatre vehicles que recentment han quedat inutilitzats
Un dels quatre vehicles que recentment han quedat inutilitzats | Foto: Bombers
Lluïsa Tarrida
28 d'abril del 2016
Actualitzat el 29 d'abril a les 9:24h
Aquest dijous, en el marc del ple municipal de Terrassa, l'Ajuntament ha aprovat, gràcies a l'abstenció dels grups de l'oposició, la compra de quatre vehicles de segona mà per donar cobertura al transport municipal de Terrassa. 

TMESA va presentar a l'equip de govern un Pla de manteniment dels vehicles per als propers mesos mentre no arribin els nous, a principis de 2017 amb l'objectiu de prevenir potencials accidents. A banda de presentar el Pla, TMESA ha proposa com alternativa la possibilitat de comprar quatre vehicles per un import de 20 mil euros + IVA en càrrec a la tresoreria de la societat. Aquesta ha estat la proposta que s'ha votat i aprovat aquest dijous en el ple.

El tinent d'alcalde Marc Armengol ha defensat que es tracta d'una compra motivada pels quatre vehicles de la flota actual que s'han hagut de retirar després de patir incidències vàries. Actualment, a Terrassa hi ha 61 autobusos en funcionament. La compra suposa una inversió molt inferior el que costaria reparar dos dels vehicles avariats. Els altres dos han quedat "totalment inutilitzats i donats de baixa". 

Armengol ha subratllat que "no parlem ni de ganga ni pedaç, sinó de fer una compra com a suport al servei perquè actualment va tensionat. Però si no es compressin, el servei també funcionaria". El socialista ha dit que "aquests autobusos han de complir l'escomesa d'aguantar fins que arribin els vehicles nou; aleshores podrem decidir què fem amb els vehicles vells, si vendre'ls com a ferralla o bé destinar-los a projectes solidaris o de caire social (com el bibliobús)".

RODRÍGUEZ (PP)

Un autobús per 5 mil euros és una ganga, i creiem que per aquest motiu s'haurà d'anar en compte. Està sent desastrosa la gestió del transport públic amb dos concursos anul·lats, i encara pendent de concessió. Però òbviament hem de fer la compra d'aquests vehicles. Però cal dir que tenen els mateixos km i prestacions que els actuals. Per això volem que es revisin de manera profunda per evitar ensurts.

SIRVENT (CUP) 

La compra és un pedaç però sabem que és necessària. Però si haguéssim fet les inversions en el seu temps ara no ens trobaríem així. És anar molt el límit comprar vehicles de segona mà quan ens trobem que no en tenim de disponibles. Nosaltres apostem per les noves tecnologies i per comprar quan toca. Cal no vacilar en les inversions encaminades en la millora del transport public. I no entenem com arribarem als objectius fixats en el Pla de mobilitat si comprem autobusos de segona mà per parar el cop, sense apostar per les noves tecnologies ni revisar les xarxes de transport. 

GONZÁLEZ (C'S) 

Tornem a anar tard. Però no per culpa d'aquest mandat sinó pels vuit anys anteriors. Que a Terrassa ens veiem obligats a comprar autobusos de segona mà per por que aquest estiu se'ns incendiïn els vehicles resulta sorprenent i increïble. Ens tranquil·litza saber que aquests vehicles estan dotats d'un mecanisme d'antiincendi.

CABALLERO (ERC-MES) 

Estem convençuts que necessitem autobusos. Aquí s'ha parlat de ganga per parlar dels autobusos que el govern proposa comprar, i per nosaltres això podria resultar perillós. Un motor nou costa entre 10-12 mil euros, el canvi de marxes costa 6.000 euros. Donats aquests preus, vaig preguntar al responsable de TMESA què s'hagués fet si aquests autobusos no trobaven comprador, i em va dir que anirien a ferralla. I quin és el preu del kg de ferralla? Actualment el preu és de 25 euros/tona, i cada bus pesa entre 12-18 tones. Per això hem arribat a la conclusió que comprarem uns busos al preu de la ferralla. I això ens preocupa. I més quan aquests busos que comprem tenen el mateix o més quilometratge que els que s'han cremat.

MATILLA (TeC) 

Volem que quedi constància que estem parlant de comprar autobusos que tenen més de 12 anys de vida i 550 mil km fets, i que tenim un període d'amortització de dos anys. A més, trobem sorprenent que no hi hagi cap informe sobre els preus de mercat d'autobusos de segona mà abans de realitzar aquesta compra. Estem adquirint autobusos similars als que ja disposem per tenir una flota una mica més amplia però en cap cas per millorar-la. I amb això queda clar la decadència a la qual han abocat vostès a Terrassa. Estem comprant rampoines i a la desesperada, com a últim recurs per evitar problemes més grans. I a sobre haurem d'assumir un risc d'avaria greu elevat.