El Bus Parc se suprimeix

L’autobús del parc natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac deixarà de funcionar a partir de l’1 de gener

Publicat el 07 de desembre de 2012 a les 17:09
Bus Parc Foto: La Torre

El servei de bus-parc s'ha acabat. Tots els dissabtes, diumenges i festius, excepte el gener i l'agost, el parc natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac disposava d'un autocar per apropar els usuaris en transport públic als llocs d'excursió i esbarjo.
Com a novetat de 2012, diversos establiments de restauració i comerços situats dins de l'espai natural oferien promocions i descomptes. El Bus Parc permetia deixar el vehicle en els nuclis de la perifèria i moure's per l'interior d'una manera sostenible i poc contaminant.

El bitllet era únic i servia per realitzar tots els viatges que es volguessin en un mateix dia. Enguany es va introduir un nou servei a les 14.15, amb un autocar des de Coll d'Estenalles cap a Terrassa per afavorir que la gent deixés el cotxe i pugés en transport públic. Es tracta de la franja més sol·licitada i amb això es desitjava consolidar el nombre d'usuaris d'aquest servei. Però la proposta no ha reeixit.

La decisió s'ha pres com a mesura d'estalvi, ja que actualment el servei comporta un cost anual de 45.000 euros i, d'aquests, se'n recuperen 3.000 amb els bitllets de bus que es venen. "La Diputació de Barcelona ha prioritzat l’estalvi de diners, malgrat s'hagi de renunciar a un servei que permet una mobilitat neta per la zona natural", diu Francesc Muntada, president del  Centre Excursionista de Terrassa  (CET). L'entitat egarenca lamenta que s'elimini el servei.

L'anomenat Bus Parc deixarà de funcionar a partir de l'1 de gener de 2013, després de 10 anys oferint un transport sostenible entre els nuclis urbans de la perifèria i el parc natural.

El CET comprèn que s'hagi de prendre alguna decisió si hi ha una despesa que genera tan poc retorn com és el cas del Bus Parc, tot i així, discrepa sobre l’opció que ha escollit la Diputació.

Eina imprescindible
L’entitat excursionista considera que el servei Bus Parc no s'ha de suprimir, ja que és una eina imprescindible per fer més sostenible el transport dins l’espai natural. "A més, el servei d’autobús ha ajudat en l'obtenció de la qualificació Q del parc i n'ha afavorit la inclusió a la Carta Europea pel Turisme Sostenible."
El CET opina que fins ara no s'han fet actuacions suficients per fomentar la utilització del Bus Parc durant els 10 anys que ha estat en funcionament i que és per aquest motiu que no ha estat possible fer- lo més rendible econòmicament. També creu que caldria haver fet campanyes per prestigiar el servei i propiciar que els usuaris del parc deixessin de banda el transport privat per desplaçar-se a l’espai natural.

Demanen un replantejament
La proposta del Centre Excursionista terrassenc és fer un replantejament dels transports dins el parc natural en lloc de suprimir el servei públic. L'entitat creu que cal fer un estudi global de la mobilitat per acabar aplicant mesures que facin més sostenibles els desplaçaments dins l’espai protegit i que, alhora, no siguin deficitàries econòmicament. El CET aposta per mantenir el Bus Parc i fer-lo més útil mitjançant la millora del servei, amb més freqüència de viatges que la que hi ha actualment. També proposa afegir altres mesures, com podria ser limitar les places d’aparcament a Coll d’Estenalles, a l'Alzina del Sal·lari o a les Arenes i estudiar si aquests espais per deixar el cotxe han de ser de pagament