L'oficina d'Informació hipotecària ajuda els desnonats

La comissió de seguiment valora el primer mes de funcionament

Publicat el 22 de febrer de 2012 a les 16:13
La Comissió de Seguiment de l’Oficina d’Informació, Assessorament i Intermediació en matèria d’execucions hipotecàries (OFIMEH) ha valora el primer mes de funcionament d’aquest nou servei impulsat per l’Ajuntament de Terrassa i el Col·legi d’Advocats de Terrassa. En aquestes primeres setmanes s’està donant resposta  a la necessitat d’assessorament i d’intermediació que s’havia detectat a la ciutat, ja que s’han atès 197 consultes telefòniques i s’han concertat 107 entrevistes per a aquest primer trimestre. Però una de les dades més significatives i valorades per la Comissió de Seguiment ha estat el fet que un 37,9% de les consultes corresponia a ciutadans que volien prendre mesures preventives davant la possibilitat de no poder pagar les quotes de la hipoteca a curt o mig termini. Un dels principals objectius que s’havien fixat l’Ajuntament i el Col·legi d’Advocats era evitar una problemàtica creixent que afecta al dret bàsic de l’habitatge. Fins el moment, s’han realitzat 70 entrevistes corresponents a 97 ciutadans titulars de 58 habitatges en risc de patir un llançament hipotecari i un desnonament.

Aquesta comissió, que ha celebrat avui la seva reunió constituent, està formada pel tinent d’alcalde de Serveis a les Persones, Cohesió i Benestar Social, Manel Pérez; la
regidora d’Habitatge, Lluïsa Melgares; el regidor de Serveis Socials, Antoni Salvadó; el degà del Col·legi d’Advocats de Terrassa, Miquel Samper; i representants del Col·legi
de Procuradors de Terrassa, la Plataforma d’Afectats per les Hipoteques, la Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa (FAVT), Càritas, Creu Roja, a més de tècnics
municipals de Consum i de l’àrea de Serveis a les Persones, Cohesió i Benestar Social.

L’objectiu d’aquest òrgan és fer seguiment de la tasca de l’Oficina d’intermediació hipotecària a Terrassa, a més de valorar l’evolució de les execucions hipotecàries a la
ciutat i avançar en l’aplicació de mecanismes per prevenir que els ciutadans no perdin el seu domicili habitual. Un altre dels àmbits amb què s’està treballant és la col·laboració público-privada per fer realitat una borsa d’habitatge de lloguer d’ús social.

L’Ajuntament de Terrassa ha estat el primer en crear l’Oficina d’Intermediació Hipotecària, que ha estat un dels fruïts més destacats del grup de treball d’hipoteques i serveis socials creat l’any passat per reforçar la lluita contra la crisi. Aquest recurs ha despertat l’interès d’altres municipis catalans, els quals van interessar-se pel seu funcionament i una delegació de regidors i tècnics de diversos ajuntament van participar en una sessió informativa el 31 de gener passat. Així mateix, el Consell de l’Advocacia Catalana Catalunya està promovent la implantació d’Oficines de Mediació Hipotecària a tot Catalunya i ha recomanat als Col·legis que estudien posar en marxa, al seu territori, iniciatives similars a l’experiència pionera de Terrassa.

L’Oficina d’Informació, Assessorament i Intermediació en matèria d’execucions hipotecàries (OFIMEH) que es va posar en marxa el 10 de gener passat amb l’objectiu de donar suport a les famílies que tenen dificultats per pagar els préstecs hipotecaris i amb risc de perdre el seu domicili per impagament. Aquesta oficina està situada a la seu del Col·legi d’Advocats de Terrassa i compta amb un equip de 4 lletrats i una administrativa que atendran gratuïtament als ciutadans que hagin sol·licitat aquest servei.

L’OFIMEH s’adreça a les persones, famílies o unitats de convivència empadronades a Terrassa, propietàries d’un habitatge que sigui la vivenda habitual i que es puguin veure afectades per risc residencial o bé ja es trobin immerses en procediments d’execució hipotecària. Per ser ateses, les persones interessades han de concertar la visita prèviament per telèfon, tot i que l’Ajuntament de Terrassa també pot derivar ciutadans a aquest servei des de l’Oficina Local d’Habitatge i des de Serveis Socials. L’horari d’atenció telefònica és els dilluns, dimecres i divendres de 9.30h a 13.30h.