
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha decidit aturar les obres de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat. Així ho ha anunciat aquesta matí el conseller Lluís Recoder en el marc de presentació dels pressupostos pel 2012 i ho ha corroborat aquesta tarda en una roda de premsa al Museu de la Ciència i de la Tècnica a Terrassa.
El motiu esgrimit des de la Generalitat és que a dia d'avui no es "pot garantir el finançament per executar el total de les obres ni se'n pot garantir la seva continuïtat". Recoder ha explicat que la inversió per dur a terme el perllongament suposa un total de 427 milions d'euros. Fins ara, el valor de l'obra executada és de 276 milions d'euros, dels quals només s'han pagat 78 milions d'euros. D'aquesta manera, resten encara per pagar 198 milions d'euros corresponents a obres ja executades més 151 milions d'euros encara pendents d'execució. És a dir, dels 427 milions d'euros que costa a la Generalitat tirar endavant el perllongament dels Ferrocarrils a Terrassa, encara queden per pagar 349 milions d'euros, els quals ara mateix no hi ha finançament per fer-ho.
Pla de viabilitat i recerca de finançamentPer aquest motiu, la conselleria ha optat per aturar el projecte i replantejar-lo. En primer lloc, ha desencarregat la gestió de les obres a Ferrocarrils de la Generalitat, ja que segons paraules de Recoder, li suposava una càrrega financera que "comprometia la seva capacitat d'adquirir altres compromisos necessaris per garantir l'operativitat del servei d'altres línies". Així doncs, l'empresa responsable de la gestió passarà a ser Ifercat.
Fet el canvi, en segon lloc, la Generalitat ha encarregat a Ifercat que realitzi un Pla de Viabilitat pel qual es pugui garantir que es disposaran els recursos necessaris per poder finalitzar les obres de perllongament. Recoder ha dit que fins que no s'hagi realitzat el pla de viabilitat, s'hagi negociat amb operadores i entitats bancàries o s'hagi trobat la manera de finançar els casi 350 milions que falten, les obres quedaran aturades. Un cop s'hagi resolt el problema financer aleshores calculen que "les obres podrien estar finalitzades en un termini de 12 a 14 mesos".
La Generalitat compta pel 2012 amb 122 milions d'euros provinents del BEI (Banc Europeu d'Inversions per fer front a una part dels pagaments pendents d'obres del perllongament de la línia de FGC del Vallès. I, a més, cal sumar-hi 138 milions més, també provinents del BEI, amb crèdit disponible que podrien anar destinats en bona part a cobrir més deute. Cal tenir en compte, que aquests 138 milions d'euros s'hauran de repartir amb les obres de perllongament de Sabadell, que també han quedat aturades per la mateixa raó que les de Terrassa.
Recoder ha conclòs que "per nosaltres, aquestes obres són de màxima importància i la nostra intenció és intentar mantenir el calendari inicial però ara mateix no podem garantir que les obres finalitzin a finals de 2012, principis de 2013. L'únic que puc dir és que s'acabaran al llarg d'aquest mandat, que acaba el 2014".
Condicionar les zones de la superfícieSegons ha avançat el conseller de Territori, la Generalitat i Ajuntament de Terrassa treballaran conjuntament per tal de "condicionar les zones en superfície que fins ara restaven ocupades per les obres, amb l'objectiu d'evitar molèsties als vianants i recuperar per a l'ús ciutadà el màxim nombre d'espais". Les actuacions d'arranjament de la superfície seran, però, "temporals, no podem deixar la superfície en perfectes condicions perquè la nostra idea és tornar a engegar les obres com més aviat millor".
Les actuacions per al perllongament de les obres dels Ferrocarrils de la Generalitat comprenen l'execució de 4,5 quilòmetres de línia i 3 noves estacions. Fins ara, s'han executat els dos túnels en paral·lel i els recintes de les estacions estan molt avançats. Resten encara pendents part de les connexions entre túnels i sortides d'emergència, així com els treballs de superestructura de via i catenària, l'arquitectura i instal·lacions, i la senyalització.