Posa un endoll a la teva vida

Crear una xarxa de recàrrega és el primer pas per afavorir els vehicles elèctrics

Publicat el 09 de novembre de 2009 a les 20:34
Més enllà de convèncer pel que fa a potència i autonomia, per convertir-se en una alternativa real al cotxe de gasolina, l’elèctric necessita demostrar que es podrà carregar amb facilitat. Els conductors que tenen garatge ho tenen fàcil per endollar el vehicle, però la majoria del país necessita una bona xarxa de punts de recàrrega. Barcelona tindrà d’aquí dos anys 191 noves estacions, perquè, juntament amb Madrid i Sevilla, és una de les tres ciutats que ja s’ha adherit al pla públic de mobilitat elèctrica, el Movele, però la iniciativa privada s’ha avançat al projecte i ja està impulsant la seva pròpia xarxa. La impulsora és l’associació Volt-Tour, creada fa deu anys per fomentar els vehicles ecològics.

Patrick Renau, president de Volt-Tour, recorda que per poder recarregar un vehicle elèctric només cal espai i una presa de corrent, de manera que amb una mica d’organització es pot crear un sistema “senzill i pràctic per accedir als endolls d’arreu de Catalunya”. L’invent s’anomena xarxa EV Friendly i s’hi poden adherir tant particulars com establiments de qualsevol activitat econòmica. L’objectiu és implicar-hi com més poblacions millor, ja que per sobre de tot es necessita una xarxa densa que impliqui tot el territori.

Dosrius, Sabadell, Reus, Formentera i València són algunes de les localitats que s’han sumat al sistema EV Friendly. Les primeres adhesions són de comerços que es dediquen a vendre productes relacionats amb les energies alternatives (la botiga de bicis elèctriques de Mataró 9-Transport o Wattpic de Girona, especialitzada en recursos sostenibles), però es volen atreure molts altres sectors, com ara la restauració i l’hostaleria. De fet, entre la vintena de punts de recàrrega ja hi ha el que ofereix un hotel, l’Estela de Sitges.
L’associació recomana no cobrar per l’energia consumida. Malgrat tot, la decisió és de cada soci, així com els horaris i les condicions que han de respectar els usuaris. Als tres aparcaments de Barcelona Serveis Municipals, per exemple, es cobren 1,2 euros per endollar el vehicle. La xarxa EV Friendly també inclou punts de recàrrega públics, perquè vol “completar” els esforços de les administracions.

Màrius Massallé, regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament de Terrassa, és un ferm partidari dels cotxes elèctrics, i recorda que a la ciutat es treballa per implantar un sistema de recàrrega, però que encara s'està en l'etapa de les anàlisis i dels contactes amb les empreses. No es descarta que el municipi egarenc s'adhereixi al pla públic Movele.

Massa concentrat

De fet, Volt-Tour veu amb bons ulls que Barcelona es comenci a posar les piles, però alerta que el desplegament de la xarxa no es pot centrar en una sola localitat. “S’ha d’estudiar molt bé on es posen els punts de recàrrega. El vehicle s’ha d’estar carregant entre mitja hora i tres hores, així que els punts han d’estar on el vehicle descansa o dorm i no en benzineres, on només parem un moment”, avisa.

Pel que fa a les tres ciutats estrella del Movele, Renau opina que “està tot molt concentrat per motius polítics, s’han volgut fer tres ciutats netes, però interessa molt el que està al voltant de la gran ciutat”, ja que molts trajectes seran per anar de poblacions veïnes a les capitals i al revés. “S’hi ha d’implicar més l’extraradi”, conclou el president de Volt-Tour.

Usuaris actuals i experts estan d’acord que el tema prioritari és la infraestructura, però n’hi ha més. Miquel Martí presideix Moventia, empresa que distribueix els Reva, els primers vehicles elèctrics venuts a l’Estat. Defensa que hi ha moltes maneres d’afavorir els vehicles ecològics. “A Londres venem molts Reva, i allà, entre altres avantatges, no paguen la taxa que s’aplica per circular pel centre de la ciutat”, indica. A Madrid, els vehicles elèctrics aparcaran gratis a les zones blaves.

Pel professor d’economia de la Universitat de Barcelona Francesc Llorente, especialista en el sector automobilístic, el principal handicap del vehicle elèctric segueix sent el preu: “Malgrat les subvencions, encara és massa car en relació al cotxe convencional”.