El terrassenc Santiago Morera porta 20 anys vinculat a l’empresa Hewlett-Packard, on va entrar l’any 1988 quan la multinacional estava afincada a Terrassa. Durant aquest temps ha tingut diferents càrrecs de responsabilitat, sobretot dins de l’àrea de Finances, i l’any 2006 va ser nomenat responsable del negoci d’impressió per les arts gràfiques a nivell europeu. Des d’aquest mes de maig és el responsable mundial d’impressió de gran format d’HP i director general del centre de Sant Cugat, on hi treballen més de 2.000 persones. El sector d’impressió de gran format mou al voltant d’ uns 7.600 milions de dòlars a l’any, segons l’estudi d’Info Trends Cap Venture i HP té una quota de mercat a nivell mundial de més del 50%.
Com és un dia en la vida de Santiago Morera?
Tinc dos tipus de dia, el que viatjo i el que sóc a l’empresa. Viatjo un 30 o 40% del temps.Els dies que treballo al centre de Sant Cugat sobretot tinc moltes reunions, a partir de les vuit del matí. Els temes individuals els intento resoldre a primera hora del matí o al vespre.
Quantes persones treballen a HP Sant Cugat?
Al mes de juny érem 2.300 treballadors, fluctua una mica, però ara estem al voltant dels 2.000. La majoria viuen al Vallès Occidental, potser un 70%.
El capital humà pren força a les empreses els darrers anys...
Per HP sempre ha estat crític. El secret dels 20 anys d’èxit ha estat el talent que s’ha pogut concentrar a Sant Cugat, i molt és de la zona. El talent et dona avantatge competitiu. El que sí que ha evolucionat amb els anys és el tipus de talent que es busca, al principi era més centrat en la producció, més tard, en recerca I+D, ha anat canviant”.
Parlem de reptes. Ara és el nou director general d’HP Sant Cugat. ¿Quins són els objectius?
La línia de la divisió de Sant Cugat és molt bona. Les decisions d’expansió que s’han pres els últims anys són adequades. El meu paper és consolidar-ho, que funcioni. Però com qualsevol director general, la meva missió va més enllà, és proposar noves àrees de creixement.
Quines són aquestes noves àrees de creixement?
La impressió digital és el principi d’una revolució. Et permet innovar tant en llibres, com en cartelleria o revistes. Pots oferir un producte més personalitzat, de tirades més curtes, que s’adaptin a les necessitats del client, sense que això signifiqui un cost especial. Es pot personalitzar el missatge. Aquí hi ha moltes àrees d’investigació que es poden obrir.
Com pot innovar HP?
La innovació sempre ha distingit a HP i crec que hi ha molta recerca a fer en la impressió digital. Estem treballant en tintes més ‘amigables’ i és clar, en les impressores que funcinaran amb aquestes tintes.
Més ‘amigables’?
Sí. Tintes que fan menys olor, estan basades en el làtex i això permet que siguin més agradables, perquè no fan tanta olor ni llencen components. La impressió digital és també més ecològica, pot ser -ho, per les tintes que s’investiguen i també perquè s’usa menys paper.
Recorda quan va entrar a HP, com eren les coses?
Jo vaig començar l’any 1988 a Terrassa. L’empresa era al polígon de Santa Margarida i després, l’any 1990 ens vam traslladar a Sant Cugat. Al polígon on estem ara érem l’única empresa, a més de TVE. Ha canviat molt. Ara tenim una parada de ferrocarrils al polígon, servei de bus que distribueix els treballadors per les empreses del polígon i aviat també tindrem servei d’autobús des de la parada de FGCC de Rubí, pels que vinguin des de Terrassa, que són molts, perquè l’empresa va començar a la ciutat.
Terrassa és la seva ciutat. Com veu l’evolució que ha viscut els darrers 15 anys?
Terrassa ha canviat molt els darrers 15 o 20 anys, Jo sóc de Ca n’Aurell i he vist el canvi .Ara et sents més orgullós de la teva ciutat. S’han creat barris nous, s’ha fet més gran, s’ha remodelat el centre. Crec que s’ha dignificat molt i ha fet un canvi molt gran en positiu.
Però...
Crec que continua tenint uns accessos molt deficients, tenint en compte que molta gent de Terrassa treballa fora de la ciutat. I ho noto encara més, ara que visc a Matadepera i vaig per la riera de les Arenes fins a l’autopista: es col·lapsen molt els acessos en dies laborables, a les hores punta. La ciutat té un entorn privilegiat: el Parc de Sant Llorenç i ,alhora, a prop de Barcelona, crec que s’hauria d’explotar més això.
Creu que Terrassa és atractiva per les empreses?
Terrassa té una forta presència industrial. Jo no diferenciaria gaire l’entorn Rubí-Sant Cugat i Terrassa, les empreses s’ubiquen no tan sols per temes logístics. Penso que també és important establir relacions amb la universitat per atreure noves empreses i Terrassa té un entorn universitari important.
Com és un dia en la vida de Santiago Morera?
Tinc dos tipus de dia, el que viatjo i el que sóc a l’empresa. Viatjo un 30 o 40% del temps.Els dies que treballo al centre de Sant Cugat sobretot tinc moltes reunions, a partir de les vuit del matí. Els temes individuals els intento resoldre a primera hora del matí o al vespre.
Quantes persones treballen a HP Sant Cugat?
Al mes de juny érem 2.300 treballadors, fluctua una mica, però ara estem al voltant dels 2.000. La majoria viuen al Vallès Occidental, potser un 70%.
El capital humà pren força a les empreses els darrers anys...
Per HP sempre ha estat crític. El secret dels 20 anys d’èxit ha estat el talent que s’ha pogut concentrar a Sant Cugat, i molt és de la zona. El talent et dona avantatge competitiu. El que sí que ha evolucionat amb els anys és el tipus de talent que es busca, al principi era més centrat en la producció, més tard, en recerca I+D, ha anat canviant”.
Parlem de reptes. Ara és el nou director general d’HP Sant Cugat. ¿Quins són els objectius?
La línia de la divisió de Sant Cugat és molt bona. Les decisions d’expansió que s’han pres els últims anys són adequades. El meu paper és consolidar-ho, que funcioni. Però com qualsevol director general, la meva missió va més enllà, és proposar noves àrees de creixement.
Quines són aquestes noves àrees de creixement?
La impressió digital és el principi d’una revolució. Et permet innovar tant en llibres, com en cartelleria o revistes. Pots oferir un producte més personalitzat, de tirades més curtes, que s’adaptin a les necessitats del client, sense que això signifiqui un cost especial. Es pot personalitzar el missatge. Aquí hi ha moltes àrees d’investigació que es poden obrir.
Com pot innovar HP?
La innovació sempre ha distingit a HP i crec que hi ha molta recerca a fer en la impressió digital. Estem treballant en tintes més ‘amigables’ i és clar, en les impressores que funcinaran amb aquestes tintes.
Més ‘amigables’?
Sí. Tintes que fan menys olor, estan basades en el làtex i això permet que siguin més agradables, perquè no fan tanta olor ni llencen components. La impressió digital és també més ecològica, pot ser -ho, per les tintes que s’investiguen i també perquè s’usa menys paper.
Recorda quan va entrar a HP, com eren les coses?
Jo vaig començar l’any 1988 a Terrassa. L’empresa era al polígon de Santa Margarida i després, l’any 1990 ens vam traslladar a Sant Cugat. Al polígon on estem ara érem l’única empresa, a més de TVE. Ha canviat molt. Ara tenim una parada de ferrocarrils al polígon, servei de bus que distribueix els treballadors per les empreses del polígon i aviat també tindrem servei d’autobús des de la parada de FGCC de Rubí, pels que vinguin des de Terrassa, que són molts, perquè l’empresa va començar a la ciutat.
Terrassa és la seva ciutat. Com veu l’evolució que ha viscut els darrers 15 anys?
Terrassa ha canviat molt els darrers 15 o 20 anys, Jo sóc de Ca n’Aurell i he vist el canvi .Ara et sents més orgullós de la teva ciutat. S’han creat barris nous, s’ha fet més gran, s’ha remodelat el centre. Crec que s’ha dignificat molt i ha fet un canvi molt gran en positiu.
Però...
Crec que continua tenint uns accessos molt deficients, tenint en compte que molta gent de Terrassa treballa fora de la ciutat. I ho noto encara més, ara que visc a Matadepera i vaig per la riera de les Arenes fins a l’autopista: es col·lapsen molt els acessos en dies laborables, a les hores punta. La ciutat té un entorn privilegiat: el Parc de Sant Llorenç i ,alhora, a prop de Barcelona, crec que s’hauria d’explotar més això.
Creu que Terrassa és atractiva per les empreses?
Terrassa té una forta presència industrial. Jo no diferenciaria gaire l’entorn Rubí-Sant Cugat i Terrassa, les empreses s’ubiquen no tan sols per temes logístics. Penso que també és important establir relacions amb la universitat per atreure noves empreses i Terrassa té un entorn universitari important.